Met de trein naar en door Noord-Spanje: steden en natuur

Met de trein naar en door Noord-Spanje: steden en natuur

Reisverhalen

Door Piet Heijdanus.

Wij zijn een stel van rond de 70 en we wilden eens een keer zonder auto op vakantie naar Spanje. We zijn eerder met de auto naar het buitenland op vakantie geweest, maar wij rijden niet graag grote afstanden. Fietsen is te ver, vliegen is voor ons geen optie. Los van de klimaataspecten vinden we het hele gedoe rond een vliegreis helemaal geen vakantiegevoel geven. Het werd dus een treinreis naar Noord-Spanje.

Plannen en boeken met de Treinreiswinkel

Met behulp van de Treinreiswinkel in Leiden hebben we onze reis georganiseerd. Ons startpunt was een bestaande treinreis naar Noord-Spanje, die we heel fijn hebben kunnen aanpassen aan onze wensen.

De bestaande reis voor Noord-Spanje start met een treinreis met de Thalys en TGV tot Hendaye aan de Spaanse grens. Vanaf daar ga je met stoptreinen in dagetappes naar Santiago de Compostela. Terug reis je met de Spaanse TGV weer richting Burgos en naar de Franse grens. Je verblijft dan steeds maar één nacht in een hotel en de volgende dag ga je direct weer verder.

Wij vonden het prettiger minstens twee nachten op een plaats te blijven en zo wat meer rust in te bouwen. Wij wilden ook liever wat natuur zien dan helemaal naar Santiago de Compostela te reizen. En we wilden graag naar Picos de Europa, een bijzonder mooie bergketen in Noord-Spanje. Zo gezegd, zo gedaan.

Spaanse trein

De Treinreiswinkel heeft de reserveringen voor de hogesnelheidstreinen gemaakt en de vertrektijden van de lokale stoptreinen keurig voor ons op papier gezet. Ook hebben ze bijna alle hotels geselecteerd en gereserveerd. De hotels worden geselecteerd op basis van hun afstand van het station (en bijvoorbeeld niet op basis van duurzaamheid). Het is erg namelijk erg prettig dat je na een (lange) reisdag zo vanuit het station het hotel in loopt. De looproutes van station naar hotel waren bijgevoegd.

Met de trein naar en door Spanje

Wij vonden het voordeel van reizen met de trein dat we veel meer in contact kwamen met de lokale bevolking dan wanneer we met de auto reizen.

Over het algemeen verliepen de treinreizen vlot en snel. Op onze heenreis zijn we ‘s ochtends om negen uur vertrokken uit Rotterdam en ‘s avonds om 8 uur kwamen we aan in ons hotel in San Sebastian. Wel was onze overstap in Parijs lastig in verband met een versperring van een deel van de metrolijn. Met een taxi haalden we op het nippertje de TGV naar het Zuiden. In Spanje zaten we per reisdag zo’n drie uur in de stoptrein, wat voor ons goed te doen was. Dit gaf niet het gevoel dat we alleen maar in de trein zaten.

Het meest bijzondere moment beleefden we toen we ‘s morgens vroeg met de trein langs de uitlopers van de Picos slingerden met wisselende uitzichten, nevels en kleuren van de rotsen, en dat in een TGV met een snelheid van hooguit 30 km per uur.

Treinreizen (met de stoptrein) in Spanje zijn trouwens niet de snelste manier van vervoer, maar wel zeer goedkoop én mooi met veel wisselende uitzichten op prachtige bergketens. Er zijn op de meeste trajecten ook busverbindingen die sneller zijn dan de stoptreinen.

Wanneer je op de televisie een programma ziet als Rail-Away dan zie je steeds treinen van boven af door het landschap rijden. Het beeld van zelf in een trein zitten en van de grond af de omgeving aan je voorbij zien glijden is wel heel iets anders. Je bent veel meer in het landschap en je hebt contact met de omgeving.

Uitzicht-op-strand

 

San Sebastian

Onze mooiste ervaringen

We zijn met name blij dat we het uitstapje naar de Picos de Europa hebben ingelast. Het is werkelijk een prachtig gebied. Fuente Dé bestaat uit twee hotels en het begin van een kabelbaan. ‘s-Zomers is het hier heel druk, maar in het voorseizoen waren er gelukkig geen drommen mensen. Met de kabelbaan zijn we naar de sneeuw gegaan, maar het was geen goed weer om ver te wandelen. We hebben vooral genoten van de rust en de prachtige uitzichten.

We vonden Bilbao, Santander en San Sebastian en Oviedo de meest bijzondere steden. Het Guggenheim museum in Bilboa was indrukwekkend om zijn architectuur, maar eerlijk gezegd hebben we meer genoten van een kleiner, lokaal museum in Oviedo. In Oviedo was het ook heel gezellig. Zo kwamen we er terecht tussen de kinderen die hun eerste communie deden. Bilbao is een gezellige stad, niet zo toeristisch als Burgos en ook met veel mensen op straat. In Santander hebben we prachtig gewandeld op het Peninsula de Magdalena.

En dan niet te vergeten: het eten. Heerlijk zijn de kleine Pintxos hapjes (een soort kleine broodjes met van alles en nog wat erop, vergelijkbaar met sommige soorten tapas). Je kunt ze aan elke bar verkrijgen. Het eten is niet duur vergeleken met Nederlandse prijzen. In de meeste restaurants waren vegetarische menu’s mogelijk. Het Spaans is soms een belemmering om een keuze uit het (vegetarische) menu te kunnen maken. Een Spaans gidsje is dus wel aan te bevelen.

Pintxos

De tegenvallers

De stad Burgos viel ons tegen. Daar waren we op onze laatste reisdagen. Het viel ons op dat men de Camino-pelgrims daar een beetje moe was. Het krijgt trekjes van een uit de hand gelopen cultus.

Wat ik me ook onvoldoende gerealiseerd had, is dat Engels als voertaal (ook in de stoptrein) niet overal soepel liep. Voor een volgende reis in Spanje zouden we op zijn minst een korte cursus Spaans volgen.

De hotels waren van redelijke kwaliteit en het ontbijt was over het algemeen heel verzorgd. Toch voelen wij ons in een hotel al snel in een strak schema gedwongen. Wij zijn nu eenmaal niet echt mensen om lang in een hotel te logeren.

Picos de Europa

Terugblik

Nu we terugkijken op deze bijzondere reis, gaan we deze trip wellicht nog een keer doen, maar dan met een extra verblijf van een week in een appartement. Dan kunnen we wat meer rust inbouwen en zelf koken. We zijn dan vrijer dan in een hotel. Kortom we houden een positief gevoel over aan deze manier van reizen. De toegevoegde waarde van niet zelf in de auto te reizen vonden we prettig.

Tips

  • Bouw voldoende tijd in om ergens te verblijven; elke dag weer verder (zoals de standaard reis is) vonden wij te weinig rust en vakantiegevoel geven.
  • Voor onze reis naar Frankrijk zouden we de volgende keer kiezen voor eerste klas vanwege de extra beenruimte en comfort. We vonden de tweede klas wel erg krap. De Spaanse sneltreinen zijn ruimer, dus daar hoef je geen eerste klas te kiezen.
  • Er wordt nog steeds weinig Engels gesproken; zorg voor een basiscursus Spaans of in elk geval een goede taalgids. Ook handig in restaurants en winkels.
  • Als je Spanje erg ver vindt in één ruk, onderbreek je reis dan onderweg een paar dagen.
  • Als je zelf je reis plant, gebruik dan een goede reisplanner, zoals Rome2Rio; deze geeft alle mogelijkheden, dus ook duurzame varianten.
Liften naar Istanbul – waarom je het een keer zou moeten proberen

Liften naar Istanbul – waarom je het een keer zou moeten proberen

Reisverhalen

Door: Thijs Jacobs

Daar sta je dan, op de vluchtstrook van de snelweg in Bulgarije. Je vraagt jezelf af: hoe ben ik nou weer hier beland… en vooral: ga ik hier wel makkelijk wegkomen? Ik had gelukkig een relatief groot stuk karton bij me, zodat mensen al vanaf verre zouden zien dat ik op weg was naar Servië. Uiteindelijk bleek het karton overbodig aangezien de zojuist gearriveerde Bulgaarse verkeerscontrole een Turkse truck aanhield. Op een ongemakkelijke wijze organiseerde die voor mij een lift door de trucker te verplichten mij mee te nemen.

Man met gele hesje

Liften naar Istanbul

Inderdaad, voor liften moet je best flexibel zijn, en als je dat niet bent wordt je het wel!

In maart 2017 ben ik vanuit Bonn in Duitsland in een maand heen en weer gelift naar Istanbul. Er was een bijeenkomst in Thessaloniki in Griekenland van mijn studentenvereniging waar ik graag heen wilde. Ik had best veel tijd, al wat ervaring met liften en ik wilde liever niet vliegen. En juist door niet het vliegtuig te kiezen en de reis naar de eindbestemming intensief te beleven, heb  ik veel avonturen beleefd die ik niet had willen missen.

Je komt hoe dan ook met ‘locals’ in contact. Het is de ultieme manier om uit je filterbubbel te stappen en mensen van allerlei pluimage te leren kennen. De auto is voor veel mensen een veilige omgeving en je kan in de korte tijd dat je samen zit gemakkelijk een leuk gesprek opbouwen. Daarnaast is het ontzettend avontuurlijk en gebeurt er altijd wel iets onverwachts.

Duitsland is een van de makkelijkste liftlanden die ik ken. Mede omdat ik de taal spreek, maar ook simpelweg omdat er gewoon ongelofelijk veel auto’s op de Autobahn zijn. Hoe verder je naar het zuidoosten gaat hoe langer gemiddeld je wachttijd wordt, in Servië en Macedonië zijn simpelweg minder auto’s op de weg om je mee te nemen en voor mij gevoel ook iets minder open naar buitenlanders dan in West Europa. Maar ook daar stond ik niet vaak langer dan een half uur te wachten op een lift, wat goed te doen is als je een liftdag hebt ingepland.

Hoe duurzaamheid een rol speelde tijdens mijn reis

Liften is niet alleen gratis en leuk, het is ook ontzettend duurzaam. De auto is toch al onderweg en het extra brandstof verbruik door een extra passagier is minimaal. En dus is je uitstoot minimaal. Als je het nou ook nog lukt om een klimaatgesprek aan te gaan met je bestuurder en diegene aanzet tot duurzamer gedrag, zou het nog best kunnen dat je er nog een ecopositieve dag van maakt.  Af en toe gebeurde het dat we op dat thema belanden, maar pas op voor een meningsverschil in de auto die uit de hand kan lopen, je wilt er niet uit gegooid worden! 😉

Duurzaamheid kwam onbewust ook terug in de overnachtingen van mijn trip: af en toe bij vrienden via via, in hostels, kamperen en een keertje zelfs bij iemand wie mij een rit heeft aangeboden. Wat betreft eten zou ik nu, nu ik nog wat serieuzer bezig ben met mijn persoonlijke voetafdruk, nog wel een stapje harder mijn best doen om dat duurzaam aan te pakken. In de Balkan landen, Griekenland en Turkije is vlees eten erg gebruikelijk en is het deel van de cultuur. Maar ook in dat soort landen bestaan er genoeg mogelijkheden om vegetarisch te eten. Als je wat research van te voren doet, en je er iets meer tijd voor vrij maakt om vega-plekjes op te zoeken ben ik er van overtuigd dat vegetarisch eten best moet lukken.

Liftende jongeman

Mijn Tips

Voor veel mensen klinkt liften toch wel als een ver van je bed show. “Leuk dat jij het fijn vond om te liften naar Istanbul, ik kies wel voor een andere reis”. Waarschijnlijk is het eerste wat in je hoofd opkomt dat het gevaarlijk zou zijn. Dan daag ik je uit jezelf je niet te laten leiden door die angst. Zo kom je er namelijk nooit achter hoeveel vriendelijke mensen er op de weg rijden. Geef het nou eens, al is het maar voor één keer, een kans. Probeer het voor een lang weekend, bijvoorbeeld van je woonplek naar Hamburg of Leipzig. Dat is goed haalbaar, je weet zeker dat je aan zult komen.

Veel goede tips zijn trouwens te vinden op Hitchwiki.org. De belangrijkste tips die ik kan geven is om jezelf even goed in te lezen online, een kaart op je mobiel te downloaden bijv. maps.me en om ervoor te zorgen dat je op een plek uit de auto wordt gelaten waar je weer relatief makkelijk een nieuwe rit kan vinden. Bijvoorbeeld een tankstation op de snelweg. Als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld, je het niet ontzettend ongemakkelijk vindt om met Jan en alleman te kletsen en wat tijd hebt, dan is het waarschijnlijk iets voor jou!

Op vakantie zonder vliegen

Als je iets uitzoomt en wat langer nadenkt over alternatieven van vakanties zonder vliegen, merk je dat je je vakantie eigenlijk anders kan ervaren. Als je reist zonder vliegen dan gaat het meer om de reis zelf dan om de bestemming. Vaak is het wat avontuurlijker en ben je meer in contact met de natuur. Soms is het heel wat anders dan waar je aan gewend bent.

Ik moedig je vooral aan om voor jezelf te ontdekken wat voor jou de beste ecofriendly reis is. Misschien is dat liften naar Istanbul, grote kans dat het iets anders is. Ik hoop dat ik je in ieder geval een aanzet heb kunnen geven tot het denken in duurzame mogelijkheden. Misschien is dit verhaal wel een startpunt voor de brainstorm van jouw duurzame vakantie. Duurzaam durven dromen, zet ‘m op!

Zelf ook een reisverhaal schrijven? Lees hier hoe je dat doet. En wij zijn er om je daarbij te helpen.

Rondreis Scandinavië: met de trein naar Kopenhagen

Rondreis Scandinavië: met de trein naar Kopenhagen

Reisverhalen

Door: Lynn Vanheule

Een citytrip naar Kopenhagen gepland? Prima keuze. Niet alleen omwille van de prachtige paleizen en kleurrijke huizen, maar ook omdat je er ontzettend lekker kan eten, fietsen en rondstruinen in een van de vele parken. Ik was er 2 dagen in april, als tussenstop op doorreis naar Zweden.

Trein naar Kopenhagen

Ik ben met de trein naar Kopenhagen gereisd. Tijdens een reis van 12 uur reis je met drie overstappen vanuit Rotterdam naar de Deense hoofdstad. Grappig feit is dat je met de ICE van Hamburg naar Kopenhagen een stuk met de trein op de boot reist. Tijdens de overtocht kan je de trein verlaten en op de boot rondkijken.

Met een kop koffie in de hand en een goed boek in mijn tas, stapte ik nog half slaperig om 6 uur ‘s ochtends in Rotterdam op de trein. Ik vond het een hele comfortabele reis. Brede zitplaatsen, catering aan boord en meerdere mogelijkheden voor een koffie refill. De trein Hamburg-Kopenhagen had zelfs stopcontacten en gratis internet.

Van dat lezen in de trein is trouwens niet veel terecht gekomen. Elke treinreis belandde ik in een boeiend gesprek met een medereiziger: een Nederlander die naar Denemarken was geëmigreerd voor de rust en stilte, een Deense kunstenares en als laatste een Somalisch gezin dat jaren geleden als vluchtelingen naar Denemarken was gekomen.

Jammer genoeg heb ik op het laatste deel van mijn reis veel vertraging opgelopen door een ongeluk op het spoor. Daardoor veranderde mijn route en heb ik de trein-op-bootreis niet kunnen meemaken. En de extra reistijd maakte het best pittig: 16 uur in plaats van 12 uur onderweg. Mocht ik opnieuw naar Kopenhagen gaan, dan zou ik een tussenstop in Hamburg overwegen.

Kopenhagen ligt overigens op minder dan 700 km van de randstad. Ik zou ook verwachten dat deze treinreis een stuk korter zou kunnen met de inzet van hoge snelheidstreinen.

Treinreis-naar-Kopenhagen

Tot rust komen in de stad

Aan bezienswaardigheden geen gebrek in Kopenhagen: van koninklijke paleizen, mooie havens tot hippe art galeries – de stad heeft het allemaal. Ik had een kleine paniekaanval toen ik mijn route aan het uitstippelen was: er is zoveel te doen. Gelukkig hoefde ik niet echt te kiezen, realiseerde ik mij later. Kopenhagen is klein en overzichtelijk. Daardoor is alles op loop- en fietsafstand te bereiken en kon ik in korte tijd veel van de stad ontdekken.

Het leukste? Kopenhagen is heel erg groen – overal parken, bomen en meren. Zo vind je bijvoorbeeld op een paar honderd meter van de binnenstad de Botaniske Have, de botanische tuin. Heel rustgevend om doorheen te lopen en te genieten van alle planten en bloemen. Zelfs begraafplaatsen (zoals Assistens Begraafplaats) worden als park gebruikt, met picknickende Denen zodra het lekker weer is. Dat kan goed omdat het helemaal niet de treurige sfeer van een begraafplaats heeft.

De stad is ook gebouwd voor fietsers. In de jaren ’70 maakte ze een radicale keuze voor de fiets. En dat merk je. Met 45% van de inwoners die dagelijks de fiets neemt om naar werk en school te gaan en meer dan 350 km fietspaden, is Kopenhagen een echt fiets-walhalla. Er schijnen zelfs meer fietsen in de stad te zijn dan inwoners. En Kopenhagen blijft investeren in z’n fietsinfrastructuur, ook als onderdeel van hun grotere groene ambities. Tegen 2025 wil het namelijk als eerste stad ter wereld CO2-neutraal zijn.

Kopenhagen-paleis-park-bloesem

Kopenhagen-botanische-tuin

Kopenhagen-fietsstad

Absalon kerk in Vesterbro: ontbijten met de locals

Langs de buitenkant ziet Absalon er uit als een doorsnee kerk. Zodra je binnenstapt, realiseer je je dat het iets heel anders is. De kerk onderging namelijk een indrukwekkende transformatie naar een modern Community Centre, dat als doel heeft om mensen op nieuwe manieren samen te brengen. Absalon moedigt bezoekers letterlijk aan om het een “verlengstuk van hun woonkamer” te noemen.

Het Community Centre heeft een restaurant, café, pingpongtafels, gezelschapspellen en yogalessen. Je kan er de hele dag door eten en drinken. Elke avond van de week wordt er een folkekøkken-diner gehouden: een community dinner waar Denen en toeristen aanschuiven aan lange tafels voor het eten van een betaalbaar, gemeenschappelijk avondmaal.

Waarom dit concept? Volgens een van de medewerkers: “mensen praten nooit echt met mensen buiten hun kringen, en missen daardoor een deel van de wereld waarin ze leven. Door tijd te nemen om nieuwe mensen te leren kennen, krijgt men de mogelijkheid om dingen te leren waarvan ze nooit wisten dat ze erin geïnteresseerd zouden zijn. Absalon probeert een omgeving te creëren waarin mensen elkaar kunnen ontmoeten en nieuwe gesprekken kunnen voeren.”

Absalon zat om de hoek van mijn appartement en ik heb er twee dagen ontbeten. Eenvoudig, maar oh zo lekker. Als bonus kreeg ik er inderdaad een paar leuke gesprekken met locals bij.

Kopenhagen-Absalonkerk-ontbijt

Freetown Christiania

Christiania vond ik veruit het meest fascinerende deel van mijn bezoek aan Kopenhagen. Deze wijk werd opgericht in 1970, toen een groep hippies een verlaten militaire kazerne kraakte. Sindsdien is het een vrijstaat, met eigen wetten en regels, gekraakte panden en zelfgebouwde huisjes van veelal gerecyclede materialen.

Het dorp heeft maar enkele regels: fietsen is verboden, alsook geweld en wapens, je mag geen foto’s nemen noch harddrugs gebruiken. Softdrugs is daarentegen geen probleem, om de marihuana kraampjes kan je niet heen kijken.

Met zo’n duizend bewoners vormt Christiania een echte gemeenschap. Ik heb een klein uurtje door de wijk gedwaald, en kwam een bibiliotheek, bakkerij, fietsenmaker, schooltje, verschillende winkels en heel veel kunstwerkjes van bewoners tegen.

Ik vond het heel mooi om te ervaren hoe een alternatieve gemeenschap leeft. De doelstelling van Christiania is zelfbestuur waarbij alles gemeenschappelijk wordt beslist, en alle inwoners verantwoordelijk zijn voor het welzijn van de gemeenschap. Verder heeft de wijk een totaal verbod op auto’s, en staan ecologische en socialistische principes hoog in het vaandel. Misschien wat utopisch, maar het toont aan dat alternatieve levensstijlen kunnen werken.

Een Deense kennis tipte me om bij Morgenstedet te lunchen. Ik was jammer genoeg niet goed voorbereid op mijn bezoek aan Christiania: in heel Kopenhagen kan je pinnen, behalve (uiteraard) in Christiana. Ik kon enkel met cash, bitcoins of de eigen Christiania munt betalen, en heb dus helaas niet kunen genieten van de betaalbare, 100% verantwoorde lunch.

Kopenhagen-Christiania-2

Kopenhagen-Christiania-1

Biologisch en vegetarisch eten in Kopenhagen – eerder de regel dan de uitzondering

Ik had van te voren twee apps gedownload om leuke eettentjes in Kopenhagen te ontdekken: Økologiske Spisesteder, een app om Deense restaurants en hotels te vinden met een biologisch keurmerk en Happy Cow, een app die je helpt vega-vriendelijke eetgelegenheden te vinden.

Achteraf gezien was dit een comleet overbodige actie. Op elke hoek van de straat zit een vegetarisch, veganistisch, 100% biologisch en/of afval-vrije eetgelegenheid. Ik denk dat er in deze stad eerder business opportunities liggen voor een Angry Cow app, aangezien de zelfs vrij traditionele eettentjes vegetarische burgers promoten 😉

Dan toch een tip? Plant Power Food: een bijzonder lekker vegan, zero waste restaurantje in Nørrebro. Sowieso is Kopenhagen een echte culi-stad. Wat en waar je besluit te eten, grote kans dat je je vingers er bij aflikt.

Kopenhagen-uithangbord-vegan

 

Mijn Tips

Vervoer

Trein: ik heb mijn treinreis geboekt met Happy Rail, voor 40 euro enkele reis. Ik heb slechts enkele weken van te voren geboekt en alsnog een betaalbaar ticket gevonden. Tickets voor dit traject kunnen 3 maanden van te voren worden geboekt. www.happyrail.com

Met 2 tot 3 overstappen (afhankelijk van je vertrekpunt in Nederland) en minimaal 11 uur onderweg,  is de treinreis best lang voor een korte stedentrip. Ik adviseer om Kopenhagen op te nemen in een langere vakantie naar Denemarken of andere bestemmingen in Scandinavië. Een eerste tussenstop in Hamburg is ook zeker de moeite waard. Dat maakt van de reis ook een prettige ervaring.

Fietsend de stad verkennen: er zijn goede fietspaden en de stad is meerdere keren uitgeroepen tot beste fietsstad ter wereld.  Overal in de stad kun je fietsen huren, of je kan gebruik maken van een gratis stadsfiets die op verschillende plekken in de stad te vinden zijn.

Eten

Zoals vermeld, deze tips heb je niet echt nodig in Kopenhagen omdat het aanbod zo groot is, maar toch:

  • Økologiske Spisesteder: met deze app kan je Deense cafés, restaurants en hotels vinden met een Økologiske Spisemærke, een biologisch keurmerk. De app is tot stand gekomen door het Deense Voedselagentschap en VisitDenmark, en heeft als doel biologische eetgelegenheden die gastronomie verbinden met dierenwelzijn en milieu- en natuuroverwegingen op de kaart te zetten voor toeristen. Google: bit.ly/2I69NPA; Appstore: https://apple.co/2I73RFQ
  • Via www.happycow.net heb ik Plant Power Food ontdekt, een bijzonder lekker vegan, zero waste restaurantje. http://www.plantpowerfood.dk
  • Ontbijten, lunchen of avondeten eten met locals bij Absalon in Verterbro. absaloncph.dk
Met BlaBlaCar naar Berlijn: snel en voordelig

Met BlaBlaCar naar Berlijn: snel en voordelig

Reisverhalen
door: Ivo Fugers.

In de zomer van 2017 bezocht ik Berlijn om vrienden te ontmoeten en de stad te bezoeken. Het was tegelijk mijn eerste ervaring met BlaBlaCar. Aangezien mijn vrienden reeds daar waren of er wonen, reisde ik alleen. Twee dagen verbleef ik in een leuke lodge midden in hippe wijk Neukolln (Easy Lodge Berlin – een chalet/ kampeer plek met grote tuin) en de rest van de tijd bij vrienden in huis.

Carpoolend met BlablaCar naar Berlijn

Voor het vervoer van mijn thuisstad – destijds Leiden – naar Berlijn koos ik om gebruik te maken van BlaBlaCar, een carpool platform. Als bestuurder kun je je rit online delen, zodat andere reizigers zich kunnen aanmelden om mee te reizen. De bestuurder bepaalt de prijs, waar nog een kleine marge voor BlaBlaCar bij komt. Ik maakte mijn reis relatief goedkoop en vroeg 35 euro per passagier (exclusief de marge, voor Leiden-Berlijn is die 7 euro). Ik liet drie mensen toe en kon zelf bepalen wie van de aanmeldingen mee ging (aan de hand van hun profiel). De geselecteerde passagiers pikte ik op langs de rand van Utrecht.

De rit vond ik erg gezellig en we deelden veel goede gesprekken. Een van de passagiers maakte muziek en had haar eigen CD’s bij zich. Deze hebben we onderweg kunnen luisteren. Erg mooi! Op de BlaBlaCar terugreis had ik met een passagier zo een goede klik mee dat ik deze uiteindelijk nog onderdak heb geboden toen een van zijn vrienden hem in de steek liet. Ook fijn: mijn passagiers hebben een deel kunnen rijden, waardoor ik een stuk minder vermoeid op bestemming aankwam.

BlaBlaCar: snel en voordelig op je bestemming

Dit systeem maakt dat je relatief snel op locatie bent (7-9 uur Leiden-Berlijn) tegen een mooie prijs, voor zowel passagier als bestuurder. Voor lange ritten is er doorgaans veel aanbod van bestuurders en passagiers en in landen met minder goed Openbaar Vervoer (Spanje bijvoorbeeld) zelfs ook voor kortere ritten (1-2 uur). Ik heb gekozen om te carpoolen omdat ik het zonde vond alleen in een lege auto te zitten.

Ik zou dit aan iedereen aanraden die voor een goede prijs toch snel op locatie wil zijn op een relatief duurzame manier. Je moet het verder wel van te voren regelen en goed communiceren met de passagiers om zaken af te spreken. Je bent nooit gegarandeerd van succes (is er een rit beschikbaar op mijn reisdata, vind ik voldoende passagiers om mijn auto te vullen, etc.)  maar ik heb tot nu toe alleen nog maar leuke ritten gehad!

Neuköln Arcaden

 

Berlijn in de zomer: één groot feest

Berlijn kenmerkt zich in de zomer door een gemoedelijke en feestelijke sfeer. Er zijn festivals in diverse parken, veel eetgelegenheden met een buiten plek en een top-vibe overal waar je komt. Het eten is zeer betaalbaar, en vegetarisch/ veganistisch eten is ook in reguliere horeca vrij makkelijk te krijgen. Zo herinner ik me nog een heerlijk falafel met halloumi gerecht die ik voor slechts 7 euro heb gegeten bij een van de vele grillrooms in Neukolln.

Berlijn barst ook van de musea en mooie parken. Mocht je komende zomer de stad een kans geven ga dan zeker even naar shopping mall Neukolln Arkaden. In deze mall zitten tal van treurige winkels. Echter, als je echter de lift neemt naar de bovenste verdieping en de parkeerplaats op loopt naar het dak, dan kom je op een strandtent-achtige bar vol met hipsters en een geweldig uitzicht!

Meer aanraders: Tempelhof en Mauerpark

Andere tip: bezoek het Tempelhof! Een verlaten vliegveld, midden in de stad. Dit gigantische terrein dient nu als park, fiets- en skatebaan en all-in chill area. Er is ook een midgetgolfbaan gemaakt van oude (en bewegende) vliegtuigonderdelen. Voor 5 euro heb je daar een hele leuke middag! En dan de laatste: in de zomer heeft Mauerpark elke zondag een open/gratis festival. Er vindt dan een hele grote rommelmarkt plaats waar tweedehands kleding, sieraden en tal van andere spullen verkocht worden. Hier scoor je met gemak voor een paar euro een fijne broek of een hippe gadget voor in je huis. Daarnaast is er veel muziek en staat het festival bekend om zijn Karaoke. Dit trekt elke zondag honderden bezoekers en wordt gerund door een Amerikaan. Het is een afwisseling van (zeer) goede, slechte, indrukkwekkende en lachwekkende acts!

Biertje-op-rooftop-bar-1024x768
Rooftop bar
Midgetgolf op de voormalige luchthaven Tempelhof
Midgetgolf op de voormalige luchthaven Tempelhof
Een zomerfestival in het Mauerpark in Berlijn
Een zomerfestival in het Mauerpark in Berlijn

Mijn tips

  • Vervoer

Carpoolen met BlaBlaCar

  • Accommodatie

Ik verbleef in Neukölln. De wijk is een aanrader – denk aan leuke bars, galleries, en veel verborgen plekjes. Ik heb 2 nachten geslapen bij EASY Lodges Berlin. Een leuke plek, het is een soort kamperen in de stad. De Lodge beschikt over chalet huisjes  en tenten. Je kan er ook fietsen huren, en barbecuen in de grote tuin. Het ligt op minder dan 5 minuten van het Tempelhof, en je kan zonder overstappen naar Alexanderplatz (centrum Berlijn). Je kan er niet zelf koken.

  • Activiteiten

Rooftop bar in de mall Neukolln Arkaden, Tempelhof en Mauerpark!

  • Meer weten?

Via i.fugers@gmail.com kun je me aanvullende vragen stellen over deze reis.