

De fietsroute van het jaar 2023 is, zoals elk jaar, bekendgemaakt tijdens de Fiets- en Wandelbeurs in Utrecht. Het is dit jaar de EuroVelo 5 ‘Via Francigena’ in België.
Op de website van de Fiets- en Wandelbeurs wordt vermeld:
“De EuroVelo 5 brengt de fietser van het westen naar het oosten van België, dwars door Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Deels rijd je over voormalige spoorbanen en jaagpaden langs rivieren en kanalen, verder vooral over rustige wegen. Opmerkelijk is dat de route dwars door het centrum van Brussel gaat. De Anspachlaan is tegenwoordig het domein van fietsers en voetgangers. Erg mooi zijn de delen langs de rivieren Dender en Maas. In de Ardennen moet je klimmen, maar de routemakers zijn erin geslaagd vooral milde hellingen in het parcours op te nemen. Kasseien lijken onvermijdelijk in België. Maar de zwaardere stukken zijn kort en hebben iets authentieks.”

Mijn ervaringen
De afgelopen jaren heb ik regelmatig in België gefietst. De fietsroute van het jaar 2023 is zeker een mooie, aan te bevelen fietsroute. Toch heb ik ook wel punten van kritiek.
Laat ik met de positieve punten beginnen. De route is inderdaad heel afwisselend en loopt voor een groot deel over rustige wegen. Mijn kritiek betreft vooral de zeer matige kwaliteit van het wegdek. We reden heel veel over slecht opgelapte wegen en inderdaad ook af en toe slechte stroken met kasseien. Die zijn gelukkig niet al te lang.
Terwijl de jury van de Fietsroute van het jaar 2023 vermeldt dat er onderweg veel voorzieningen zijn, viel ons juist het gebrek aan voorzieningen op. Als voorbeeld: tussen Waver en Namen (een afstand van zo’n 50 kilometer) kwamen we geen enkele rustplek tegen, laat staan een dorp om koffie te drinken. Gelukkig lukte dat in Namen natuurlijk wel. De voorzieningen moet je vooral zoeken in de grotere steden en stadjes onderweg, zoals Geraardsbergen, Namen, Dinant en La Roche.
Eerlijk gezegd hebben wij Brussel vermeden. We zijn met een wijde boog ten zuiden van Brussel langs gefietst. Daarbij kun je heel goed de nieuwe Vlaanderen Icoonroute volgen. (Jazeker, ten zuiden van Brussel ben je nog steeds in Vlaanderen!)
Als ik deze route vergelijk met de Vennbahn (van Aken naar Troisvierges in het noorden van Luxemburg) dan is de EV5 een ‘robuuste’ route, terwijl de Vennbahn meer een familie- en gezinsroute is. Over de Vennbahn meer in een aansluitend blog.

Voor wie wel en voor wie niet?
Dit is naar mijn mening vooral een route voor fietsers met stevige fietsen (mijn Santos Travelbike kan er goed tegen) en minder voor racefietsen. Verder is het wel handig om onderweg je eigen voorzieningen bij je te hebben, want winkels, cafés en informatie zijn buiten de steden bijna afwezig.
Verder vind ik het geen route om met kinderen te rijden. Soms moet je een stuk over een drukke weg. Voor kinderen is er te weinig variatie op de lange landelijke trajecten (die wij juist heel mooi vonden). Wellicht is het wel leuk om vanuit een vakantieverblijf een stukje van de route te fietsen.

Aanbeveling: een combi-trip met Vlaanderen Icoonroute en de Vennbahn
Je kunt veel plaatsen langs de EV5 bereiken met de trein. De fiets kan meestal mee. Wil je er een complete ronde van maken dan beveel ik een combinatie aan met de Vlaanderen Icoonroute en de Vennbahn.
In Nederland reis je (op de fiets of met de trein) naar Vlissingen, waar je de veerboot naar Breskens kunt nemen. Vanuit Breskens kun je bij Brugge de Vlaanderen Icoonroute oppikken, die je langs de kust naar het zuiden voert. Vervolgens rijd je via Ieper en Kortrijk naar Ronse, waar je op de EV5 komt. Vind je dit te lang, dan kun je rechtstreeks van Breskens naar Ronse rijden via Oudenaarde (korter, drukker, minder bijzonder, maar goed te doen).
Aan het einde van de EV5 kun je naar Troisvierges fietsen, om daar de Vennbahn te volgen (een heerlijk, vrijwel vlak traject na de Ardennen). Zelf heb ik wat gesmokkeld door vanuit La Roche rechtstreeks naar Troisvierges te fietsen.
Met de korte route naar Ronse is het traject Vlissingen – Maastricht ruim 600 kilometer.
Tips
- De route wordt bijna overal uitstekend aangegeven. Toch is een mobiele telefoon met route-app of een Garmin altijd handig voor de enkele onduidelijke passages.
- Rijd liever op een fiets die tegen een stootje kan dan op een racefiets, zeker als je wat bagage hebt.
- Zorg voor voldoende proviand onderweg; liefst ook eigen faciliteiten om koffie en thee te zetten. Zeker voor Nederlanders gaat de route vaak door stille gebieden.
- Brussel is zeker een bezoek waard, maar als je Brussel wilt vermijden dan kun je een deel van de Vlaanderen Icoonroute volgen. Het zou handig zijn als de Fietsroute van het jaar 2023 zelf een alternatief bood.
- Raadpleeg de website van Eurovelo voor accommodatie, treinstations en bezienswaardigheden. De site ziet er prima uit en biedt veel nuttige informatie.
- Vanuit Nederland kun je de Fietsroute van het jaar 2023 EV5 heel goed aanrijden vanaf Breskens in Zeeuws-Vlaanderen. Terug naar Nederland raad ik de Vennbahn aan, van Troisvierges naar Aken. Vanuit Aken ben je snel in Maastricht of Heerlen.
Links
- Fiets- en Wandelbeurs
- Fietsroute van het jaar 2023: Eurovelo 5 in België (EV5)
- Vlaanderen Icoonroute
- Vennbahn
Meer informatie over fietsen vind je in onze Duurzame Reisgids en op de speciale fietspagina.