EcoClipper, opgericht in 2018, is gestart als reactie op de groeiende markt van vrachtvervoer per zeilschip. EcoClipper heeft als doel dat er meer zeilschepen vracht vervoeren over de wereld, daarbij passagiers meenemen en trainees opleiden in traditionele maritieme vaardigheden.
Op hun verzoek geef ik ze graag de gelegenheid een gastblog te schrijven op deze site.
Meevaren op zeilschip De Tukker.
Maak je klaar om mee te varen met de Tukker en te genieten van een unieke ervaring op het gebied van zeilende vrachtvaart! Terwijl de wereld steeds meer op zoek is naar duurzame oplossingen, heeft Jorne Langelaan, de visionaire oprichter van Ecoclipper, de toekomst van zeilend vrachtvervoer ontdekt. Het is een concept dat misschien doet denken aan vroegere tijden, maar het heeft alles in zich om een revolutie te ontketenen in de transportindustrie.
Stel je voor, je bevindt je op een historisch schip genaamd de Tukker, gebouwd in 1912. Met zijn robuuste ontwerp en een laadvermogen van 70 ton is dit schip klaar om de Europese wateren te doorkruisen. Van de Oostzee tot aan de Golf van Biskaje vervoert de Tukker vracht op een unieke en duurzame manier.
Studie toont aan dat de maritieme industrie jaarlijks ongeveer 940 miljoen ton CO2 uitstoot, wat overeenkomt met meer dan 3% van de wereldwijde broeikasgasemissies. Het team bij Ecoclipper werkt aan het realiseren van zeilschepen zonder motor, die emissievrij goederen over de hele wereld kunnen vervoeren. Ecoclipper zet zich in voor een modern logistiek systeem dat rekening houdt met onze natuurlijke wereld en het verminderen van de milieu-impact die wordt veroorzaakt door de scheepvaart.
De ontwikkelingen voor grote zeilende vrachtschepen zijn in volle gang, maar op dit moment hebben we al de Tukker die vracht en reizigers meeneemt. Scheepvaart, en met name vrachtvervoer, heeft een enorme impact op ons milieu. Een van de grootste problemen is het gebruik van zware stookolie op deze schepen, wat vooral schadelijk is voor het milieu en de menselijke gezondheid. Daarnaast heeft scheepvaart een aanzienlijke invloed op onze zeeën door geluidsoverlast. Wanneer een motor draait, veroorzaakt dit onderwatergeluiden die de ecosystemen onder water verstoren. Stille oceanen zijn essentieel voor vele soorten om met elkaar te communiceren en hun omgeving te verkennen, met name walvissen en dolfijnen.
Windenergie is als enige emissievrij
“Windenergie gebruiken als voortstuwing voor vracht- en passagiersschepen is tot nu toe de enige bewezen manier om emissievrij over lange afstanden op zee te reizen of te vervoeren”, aldus kapitein Jorne.
Op dit moment hebben we al één kleiner zeilend vrachtschip in bedrijf. Ze vaart vracht en reizigers over de Noordzee, de Oostzee en het Engelse Kanaal. Op dit moment bevindt ze zich in Hartlepool en zal ze binnenkort koers zetten naar Edinburgh.
Bij zeilen is men afhankelijk van de kracht van de wind, een natuurlijke energiebron. Daarom wordt er ook gezocht naar manieren om voldoende energie te hebben wanneer de wind is gaan liggen en de zon niet schijnt.
“In een perfect duurzame toekomst zou alles lokaal worden geproduceerd wanneer mogelijk. Alleen goederen die niet lokaal kunnen worden geproduceerd vanwege klimatologische of geografische redenen, zouden nog steeds worden vervoerd. Dit transport zou emissievrij en duurzaam moeten zijn, bij voorkeur met elegante zeilschepen” aldus Jorne.
Ben je klaar om deel uit te maken van deze duurzame revolutie? Bezoek nu ecoclipper.org/schedule en ontdek hoe je kunt meevaren met EcoClipper. Stap aan boord van de Tukker en ervaar de pracht van zeilende vrachtvaart terwijl je de wereld ontdekt op een manier die goed is voor de planeet.
De ervaring van Carmen: van Londen naar Amsterdam
Op een van de eerste reizen van De Tukker, op de terugweg van haar maidenvoyage van Amsterdam naar Porto, via Bretangne en Cornwall, stapte Carmen op om mee te varen van London naar Amsterdam. Dit is haar verhaal.
Daar zat ik dan, middenin de Pentland Hills, uit te rusten van de eerste klim van die ochtend. Ik was pas een week aan het wandelen en hoewel ik het er prachtig vond, begon ik steeds vaker na te denken over de terugweg en dan vooral “hoe?”. Gewoon weer met de trein? Misschien de Flixbus? Ik wilde echt niet vliegen…of toch? Ik moest al die vragen maar even parkeren, ik had immers toch geen internet om het uit te zoeken. Ik kon maar beter nog even genieten van al dat moois om me heen….En terwijl ik daar zo zat schoot het me te binnen: wat als ik terug kan zeilen?
Vorige zomer heb ik een stukje met de Tres Hombres (een zeilend vrachtschip) meegevaren en naast verschrikkelijke heimwee naar het zeilen en de zee heeft dat avontuur me nog iets opgeleverd… het telefoonnummer van Jorne!
“Hallo Jorne, met Carmen. Misschien een beetje een gekke vraag, maar weet jij misschien een schip dat vanuit Schotland/Engeland richting Nederland gaat?” En dat ging er… Over drie dagen zou “De Tukker” uit Londen vertrekken richting Scheveningen. Drie dagen!? Dan moest ik gauw doorlopen, maar het idee dat ik straks weer op zee zou zijn gaf me vleugels, binnen twee dagen was ik in Edinburgh en toen op weg naar Londen.
Terugvaren met De Tukker bleek de beste keuze die ik had kunnen maken. Natuurlijk is het in het begin even wennen. Het is echt een ander leven waar je zo in stapt, maar dat is ook de kracht van reizen, per zeilschip…Ik vond het heerlijk. Je bent even weg van het land en alles wat daarbij hoort; je kan niet anders dan dat loslaten. Ik kan het niet uitleggen, je kan alleen maar ervaren wat het met je doet om op dat kleine, stille schip in die grote wereld van wind en water te zijn. Dat heeft me zoveel goed gedaan…
Oh, je zit niet de hele tocht naar de zee en de kwalletjes te kijken hoor! Hoewel dat zo af en toe óók heel fijn is. Onderweg leer je van alles over het zeilen, je doet gewoon mee met alles wat er moet gebeuren. Van touwen knopen tot zeilen hijsen, van afwassen tot aan het roer staan (ja écht!). Dat ik nauwelijks zeilervaring had was niet zo erg, eigenlijk juist wel leuk, want o wat heb ik veel geleerd!
Ik heb genoten van prachtige verhalen over avonturen op zee terwijl we ’s nachts tijdens de wacht de donkere wereld in tuurden. Heerlijk vond ik het om bij de kok in de galley groente te snijden en ondertussen naar zijn culinaire ontdekkingen te luisteren. En dat de eerste stuurman de koers bepaalt door te voelen hoe de wind op zijn wangen waait…Dat is toch prachtig! Deze mensen hebben me stuk voor stuk, geïnspireerd en ik ben zo dankbaar dat ik hen mocht ontmoeten. Het was een rijke en waardevolle ervaring, een mooi avontuur en ik hoop dat er nog vele zullen volgen Ahoy!
Meer informatie en tips
- Bezoek de website van EcoClipper voor meer informatie: https://ecoclipper.org
- Op de pagina Vervoer van onze Duurzame Reisgids, vind je meer informatie over vervoer per ferry, zeilschip of vrachtschip.
- Heb je zelf een ervaring met het reizen per schip, laat het ons weten.
3 reacties
Hallo ,
Bedankt nogmaals voor de update-info ivm ECO Clipper.
Ik heb een Nederlands Vaarbevoegdheid Officer All Ships unlimited . STCW10 A/II-2.
Mijn laatste zeecontract had ik bij SeaWatch , de Duitse NGO , reddingsacties Libische kustwateren. Voorheen heb ik een tiental jaren bij een Nederlandse rederij gevaren.
En nu op pensioen… Ietsje vroeger dan de Nederlandse koopvaardij officieren. In Belgie mag je drie jaar eerder op pensioen gaan .
Mijn vaardocumenten zijn nog steeds in orde behalve enkele die elke vijf jaar opnieuw moeten worden ge-refreshed . Dit zijn Basic Safety, Resque boats, Advanced Fire Fighting en Medical Care .
Zou ik kans maken om bij jullie te solliciteren als stuurman ? Als vrijwilliger bijvoorbeeld.
Ik zou dit kunnen afwisselen met het andere Eco project op De Avontuur waar ik ook op de rol sta.
Momenteel ben ik nog druk bezig om een Yurt te bouwen en een voettocht van Mechelen naar Santiago de Compostella staat ook nog op het programma.
Daarna wil ik opnieuw gaan varen .
Mijn herscholingen doe ik meestal bij DRTC in Vlissingen.
Desgewenst stuur ik nu reeds al mijn certificaten en vaarbevoegdheid op .
In afwachting van een gunstig advies , teken ik met
Vriendelijke groet,
Dominique Provinciael dominique.provinciael@telenet.be
Kapitein grote handelsvaart
LIEVE LEZER, MIJN NAAM IS DIANA EN ZOU GRAAG,HEEL GRAAG NAAR MEXICO MEE VAREN OM EEN DIERBARE VRIEND TE BEZOEKEN EN KAN NIET MEER VLIEGEN, IK WORD ER ZIEK VAN NA 40 JAAR ZUURSTOFGEBREK…VLIEGEN IS ONNATUURLIJK, IK NIET. AL HEEL LANG ZOEK IK NAAR EEN OPLOSSING. OP EEN CRUISESCHIP WIL IK NIET ZIJN, DAAR BEN IK TÉ BEWUST VOOR EN ZAG DEZE OPLOSSING! WILT U MIJ INFORMATIE STUREN? IS HET MOGELIJK? IK WERK HARD EN DOE BIJNA ALLES DEZE WENS TE VERVULLEN. IK SPREEK ENGELS, DUITS EN MEER TALEN WANT LIJKT BELANGRIJK. WILT U MIJ INFORMATIE STUREN? BVB HARTELIJK DANK, DIANA LOOPEKER UIT HOORN NEDERLAND
Ik heb je een privé bericht gestuurd met de volgende link: https://ferrygogo.com/nl/boot-amerika/