Fietsen door Scandinavië – hoe duurzaam reizen leidt tot nieuwe avonturen

Fietsen door Scandinavië – hoe duurzaam reizen leidt tot nieuwe avonturen

Reisverhalen

Door: Tessa Leferink

In de zomer van 2017 heb ik na mijn afstuderen 2 maanden door Noord-Europa gefietst. Na mijn bachelor had ik al een keer 3 maanden gereisd in Zuid-Oost Azië. Het welbekende verre backpack avontuur had ik dus al meegemaakt.  Ik wou het deze keer anders doen: actiever, trager, duurzamer en misschien wel nóg avontuurlijker.

Het werd een fietsvakantie door Scandinavië, samen met Isabel. Na een lange afstudeerperiode zonder al te veel beweging waren we zeker niet in topconditie. In een soort over-enthousiasme hebben we er echter geen moment stilgestaan of dit een probleem zou vormen, en dat was het gelukkig ook niet.

Voor vertrek hadden we in grote lijnen een route uitgestippeld. We wisten dat we ongeveer twee maanden de tijd hadden, en dat we tijdens de reis ook vrienden en familie wilden opzoeken. Vooraf hadden we ook bedacht dat het een reis moest zijn met afwisseling tussen fietsen door land en bezoekjes aan de stad.

Uiteindelijk fietsten we meestal 60 à 70 km per dag, met voldoende tijd voor rustig de tent af te breken en onderweg te stoppen voor lunch of een mooi uitzicht. Routes plannen deden we op basis van rondvragen en wat uitzoekwerk op internet. En we hadden een fietsnavigatie mee voor de exacte afslagen.

Fietsen door Scandinavië – onze route

We hebben 3 grote fietstochten gemaakt: van Zutphen naar Hamburg via de Radfernweg, van Malmö naar Göteborg via de Kattegettleden route en van Tallin naar Pärnu via de Baltic Sea Route. Voor de andere verplaatsingen gebruikten we Flixbus, lokale treinen en ferries.  In de steden verbleven we steeds meerdere dagen. Elk van de steden die we hebben bezocht zijn pareltjes op zich, en zou ik iedereen willen aanraden.

Route Rondreis Scandinavie

De route: Zutphen – Bremen – Hamburg: fiets – Radfernweg; Hamburg – Kopenhagen: Flixbus; Kopenhagen – Malmö: trein; Malmö- Göteborg: fiets – Kattegattledenroute; Göteborg – Stockholm: Flixbus; Stockholm – Helsinki: nachtboot; Helsinki – Tallinn: veerboot; Tallin – Pärnu: fiets – de Baltic Sea Route; Pärnu – Nederland: Blablacar

Roskilde Festival

Na een paar dagen in Kopenhagen zijn we doorgereisd naar Roskilde voor het rockfestival dat hier elk jaar plaatsvindt. Het unieke aan het Roskilde Festival is dat het niet commercieel is. De opbrengst gaat naar goede doelen, en het festival wordt grotendeels draaiende gehouden door vrijwilligers.

Ongeveer 30.000 vrijwilligers werken tijdens het festival een aantal dagen en worden hiervoor beloond met een vrijkaartje. En ook wij waren daar één van, met een vrijwilligersplek aan de statiegeldstand/kraampje. De helft van de tijd werkten we, de rest van de tijd bezochten we optredens.

De meeste mensen die bekertjes inleverden waren gek genoeg geen echte festivalbezoekers, maar Roma-leden. Om geld te verdienen kopen zij een entreeticket voor het festival, en rapen ze daarna zo een 15 uur per dag bekertjes waarmee ze meer verdienen dan het entreeticket kostte. Wij vonden het een heel bijzonder concept voor een “duurzaam festival” , dat blijkbaar gedoogd werd door de festival organisatie.

Fietsen door Scandinavië

Kattegattleden fietsroute in Zweden

In 7 dagen zijn we van Helsingborg naar Göteborg gefietst via de Kattegettleden route. Hier fietsen was een ware belevenis, grotendeels langs de kust. De streek staat bekend om zijn eilandjes en schilderachtige weggetjes. Stadjes en dorpjes liggen verspreid tussen rotsen en fjorden; en op diverse plaatsen kom je grafheuvels uit de Ijzertijd tegen. Op deze route heb je bijna altijd wind-mee; zeker niet verkeerd voor de minder getrainde fietsreiziger.

Onlangs las ik dat deze route verkozen is tot de beste fietsroute van 2018 is geworden, dat lijkt me terecht!

Wwoofen in Finland

In Finland hebben we anderhalve week Gewwoofd. Gewat?

WWOOF staat voor World Wide Opportunities on Organic Farms. Ik had het nooit eerder gedaan, maar als onderdeel van onze “terug naar de natuur” ervaring paste dit er goed bij. We hebben het WWOOF verblijf vrij laat georganiseerd: slechts 2 weken van tevoren.

Ik vond het een geweldige ervaring. Ik heb dingen gedaan die ik normaal gezien nooit doe, en zoveel interessante gesprekken gevoerd met het gastgezin en andere vrijwilligers.

De boerderij waar we logeerden was op 70 km van Helsinki en eigendom van een klein gezinnetje. Er waren nog 4 andere vrijwilligers tegelijk met ons. We werkten ongeveer 6 uur per dag: bessen plukken, geiten melken, takken sjouwen, aardbeien planten. Letterlijk elke dag wat anders.

Wat me vooral is bijgebleven zijn de gesprekken met ons gastgezin. Onze gastheer had heel bewust voor deze biologische boerderij en duurzame levensstijl gekozen. Hij realiseerde zich dat mensen op het platteland normaal gesproken een extra grote impact hebben (grote huizen, veel autoritten), en wou dat graag anders doen. Het was verfrissend om zijn ideeën te horen, en inspirerend om te zien dat mensen over de hele wereld bezig zijn met de zoektocht naar een duurzame way of life.

Hij vertelde ook dat er vroeger sneeuw in de winter was waar hij woont. De sneeuw reflecteerde het maanlicht, waardoor het zelfs na zonsondergang rond 3uur in de middag, nooit echt donker was. Nu er geen sneeuw meer is door de opwarming van de aarde, zijn de winters pikkedonker.

Ik vond het een hele leuke manier om kennis te nemen van de gewoontes en leefmanieren van mensen in een land. We hadden enorm geluk met ons gastgezin, die echt een kijkje in hun dagelijks leven boden. En het paste nog eens goed in onze low-budget reis ook: (wild)kamperen is goedkoop, maar Scandinavië is verder best duur.

Baltic Sea Route in Estland

Met hulp van de EU heeft Estland sinds kort ook een bewegwijzerd fietsroutenetwerk. Wij hebben een kustfietsroute gevolgd van Tallin naar Pärnu via de Baltic Sea Route, waarvan het Estse stuk grotendeels is aangelegd.

Estland is pas sinds 100 jaar een zelfstandige staat. Rond 1940 werd het land door Sovjettroepen en later ook door Duitse troepen bezet. Het was fascinerend om de Sovjetgeschiedenis van het land mee te maken. Ondanks de onafhankelijkheid sinds 1991 merk je aan alles hoe het land nog met Rusland is verweven.

Er wonen zo een 2,3 miljoen mensen in Estland, een land dat de helft zo groot is als Nederland. Het is dus dun bevolkt. Tijdens het fietsen kwamen we nauwelijks iemand tegen. Veel fietswegen zijn ook niet geasfalteerd, en het aantal eetgelegenheden en campings langs de route was een stuk minder dan we gewend waren. Zo zijn we een keer zonder eten en drinken gestrand bij een soort kamp voor kinderen. Het was onze “enige hoop”; gelukkig kregen we alsnog een plekje toegewezen!

Deze fietsroute is dus vooral een aanrader voor wie houdt van een beetje pionieren in een jong land met een fascinerende geschiedenis.

Logies

Onderweg hebben we met name gekampeerd. Het mooie aan officiële fietsroutes gebruiken is dat je altijd langs campings/kampeerplekken komt, en die ook kan gebruiken voor het plannen van je route.

In Nederland en Duitsland kampeerden we op campings; in Scandinavië hebben we vooral aan “paalkamperen” gedaan. Dit is een vorm van wildkamperen op een aangegeven plek (“paaltje”), met ter plaatse enkele minimale voorzieningen: een kraantje en een compost toilet. Kamperen onder de sterrenhemel ergens op een stille plek in de natuur, zonder (veel) buren, zonder douche en helemaal gratis. Ideaal vonden we het, dat paalkamperen. Toen het na enkele dagen weer tijd was voor een douche, sliepen we een nacht op een echte camping. En zo wisselden we het af.

In de steden moesten we uiteraard op zoek naar andere logies. We hadden onze route zo uitgestippeld dat we op een paar plekken bij vrienden en familie konden logeren: in Hengelo, Bremen, Kopenhagen, Glommen en Göteborg. In de andere steden hebben we via Airbnb steeds een kamer geboekt. Hier ook kwamen we bij de meest bijzondere gezinnen terecht. Omdat je in een kamer in een huis logeert, leer je de host best goed kennen. Nog meer bijzondere gesprekken!

Een reis om nooit te vergeten

Het meest bijzondere aan deze reis was dat het 10 vakanties in 1 waren. We hebben zoveel meegemaakt: natuur, cultuur, steden, op een boerderij gewerkt, festival bezocht, talloze fijne mensen ontmoet en mooie plekken gezien..  Ik vond het ook erg leuk om Europa al fietsend te ontdekken. Het is een hele ontspannen manier van reizen, je hebt snel contact en altijd een mooie dagactiviteit. Er is zoveel moois te zien zo dichtbij.

Mijn grootste les van deze reis is: “Overal zijn er goede mensen”. We maakten ons eerst zorgen over bv. veiligheid en wat er zou gebeuren in geval van pech. Uiteindelijk bleek veiligheid een non-issue te zijn: we hebben geen gekke situaties meegemaakt en er is ook niets gestolen. Ook hadden we één dag echte pech met 3 lekke banden. We kwamen gelukkig hele behulpzame mensen tegen die ons toen ontzettend fijn hebben geholpen.

Mijn Tips

Fietsen
  • Veiligheid: we maakten ons in het begin wat zorgen over onze bezittingen. Die paar spullen die je mee hebt worden erg waardevol. Bijvoorbeeld toen we stopten bij een winkel om inkopen te doen. Grote les: er is echt niemand die iets van je fiets pakt, daar hadden we ons achteraf gezien geen zorgen over hoeven maken. Ook het kamperen met twee jonge vrouwen alleen heeft niet voor lastige situaties gezorgd.
  • Navigatie: ik heb een navigatiesysteem voor op de fiets aangeschaft voor deze reis. Dat werkte heel goed. Je hoeft het maar eens in de 3 dagen op te laden en kan coördinaten en locaties invoeren of hele routes vanaf een computer.
  • In de steden: wij checkten steeds van te voren of er een fietsenstalling was bij onze accommodatie, zodat onze fietsen veilig konden staan.
  • Must-have op fietsvakantie: Goede fiets, zonnecollector, goede fietstassen, verschillende fietsbroekjes en bandenplak-set. Voor de rest: zo min mogelijk meenemen.
  • Route plannen via een mix aan bronnen. Vakantiefietser.be gebruikten we om een idee te krijgen van de fietsfaciliteiten in een land. We vroegen voornamelijk onderweg rond aan mensen welke mooie plekken we konden bezoeken in de richting van onze bestemming en daar reden we dan naartoe. Vooral op plaatsen met een lagere dichtheid aan slaapplekken navigeerden we van de ene overnachting naar de andere.
Vervoer

De Flixbus reizen hebben we steeds maar 1 of 2 dagen van te voren geboekt met de Flixbus app; dat ging heel makkelijk. De eerste keer kon de fiets achterop, de tweede keer moesten we deze inpakken. Dat was een stuk minder handig, we moesten een dag van te voren nog op zoek in Göteborg naar een doos en vervolgens de fiets uit elkaar halen wat toch voor een beetje stress zorgen.

Ook op onze ferry overtochten kon de fiets gemakkelijk mee tussen de vrachtwagens en motoren. Je komt op bijzondere plekjes laten we maar zeggen.

De grootste uitdaging was om van Estland terug naar Nederland te reizen met onze fiets. Met de trein en bus hadden we vaak moeten overstappen, en moest onze fiets weer in een doos. Uiteindelijk hebben we een zoek-alert ingesteld op Blablacar, en zo een autorit gevonden. Dit hebben we lang van te voren geregeld en ons geluk mag niet worden onderschat. We reden mee met een Nederlander die vanuit Rusland reisde en onze fietsen konden gewoon mee. De rit was zo gezellig dat we uiteindelijk niets hoefden te betalen voor de reis.

Eten
  • Hamburg: een leuk restaurantje daar was Oma’s Apotheke
  • Kopenhagen: Paper Island ligt is een hele toffe street food plek, waar je onder andere heerlijke vega worstjes en falafelpitabroodjes kunt krijgen.
  • Stockholm: Rosendals Tradgard, een theetuin met “from farm to fork” concept. Je kan er salades, soepen, broodjes en gebak eten. Het café maakt gebruik van biologische ingrediënten, veel er van komen zelfs uit hun eigen tuin. http://www.rosendalstradgard.se
  • Estland staat bekend om z’n “pure” eten. Het brood dat we daar aten was heerlijk. Een echte aanrader onderweg vond ik restaurant F-Hoone in Tallin: http://www.fhoone.ee/en/
Activiteiten
  • Het veerpond tochtje in Hamburg en fietsen onder de Elbe door is erg leuk.
  • In Göteborg zijn we erg leuk uitgeweest in de Ya-ki-da village club, en hebben we een mooi filmhuis bezocht: “Hagabion”
  • Bezoek de vuurtoren Kullens Fyr net boven Möllein, Zweden.
  • Kopenhagen: fietsen = goud! Als je er niet op fiets komt, huur er dan een, en fiets dan ook over de Fietsenslangbrug.
  • Idem voor Stockholm, geweldige stad om te fietsen.
  • WWOOF: zowel boer als bezoeker maken online een profiel aan. Je ziet al snel hoe groot de verschillen zijn: variërend van een boerengezin met een professioneel bedrijf tot en met renteniers die een self-sustaining leven willen opbouwen. Ook het werk varieert sterk: van onkruid wieden tot bessen plukken en boomstammen hakken. Mijn tip: zoek totdat je een match hebt! En ga er met een open geest heen. WWOOFEN  is voor iedereen die meer wil leren over waar (biologisch) eten vandaan komt en het leuk vindt zich onder te dompelen in een ander dagritme en levensovertuigingen. Meer informatie over WWOOF: http://wwoof.net
Rondreis Scandinavië: met de trein naar Kopenhagen

Rondreis Scandinavië: met de trein naar Kopenhagen

Reisverhalen

Door: Lynn Vanheule

Een citytrip naar Kopenhagen gepland? Prima keuze. Niet alleen omwille van de prachtige paleizen en kleurrijke huizen, maar ook omdat je er ontzettend lekker kan eten, fietsen en rondstruinen in een van de vele parken. Ik was er 2 dagen in april, als tussenstop op doorreis naar Zweden.

Trein naar Kopenhagen

Ik ben met de trein naar Kopenhagen gereisd. Tijdens een reis van 12 uur reis je met drie overstappen vanuit Rotterdam naar de Deense hoofdstad. Grappig feit is dat je met de ICE van Hamburg naar Kopenhagen een stuk met de trein op de boot reist. Tijdens de overtocht kan je de trein verlaten en op de boot rondkijken.

Met een kop koffie in de hand en een goed boek in mijn tas, stapte ik nog half slaperig om 6 uur ‘s ochtends in Rotterdam op de trein. Ik vond het een hele comfortabele reis. Brede zitplaatsen, catering aan boord en meerdere mogelijkheden voor een koffie refill. De trein Hamburg-Kopenhagen had zelfs stopcontacten en gratis internet.

Van dat lezen in de trein is trouwens niet veel terecht gekomen. Elke treinreis belandde ik in een boeiend gesprek met een medereiziger: een Nederlander die naar Denemarken was geëmigreerd voor de rust en stilte, een Deense kunstenares en als laatste een Somalisch gezin dat jaren geleden als vluchtelingen naar Denemarken was gekomen.

Jammer genoeg heb ik op het laatste deel van mijn reis veel vertraging opgelopen door een ongeluk op het spoor. Daardoor veranderde mijn route en heb ik de trein-op-bootreis niet kunnen meemaken. En de extra reistijd maakte het best pittig: 16 uur in plaats van 12 uur onderweg. Mocht ik opnieuw naar Kopenhagen gaan, dan zou ik een tussenstop in Hamburg overwegen.

Kopenhagen ligt overigens op minder dan 700 km van de randstad. Ik zou ook verwachten dat deze treinreis een stuk korter zou kunnen met de inzet van hoge snelheidstreinen.

Treinreis-naar-Kopenhagen

Tot rust komen in de stad

Aan bezienswaardigheden geen gebrek in Kopenhagen: van koninklijke paleizen, mooie havens tot hippe art galeries – de stad heeft het allemaal. Ik had een kleine paniekaanval toen ik mijn route aan het uitstippelen was: er is zoveel te doen. Gelukkig hoefde ik niet echt te kiezen, realiseerde ik mij later. Kopenhagen is klein en overzichtelijk. Daardoor is alles op loop- en fietsafstand te bereiken en kon ik in korte tijd veel van de stad ontdekken.

Het leukste? Kopenhagen is heel erg groen – overal parken, bomen en meren. Zo vind je bijvoorbeeld op een paar honderd meter van de binnenstad de Botaniske Have, de botanische tuin. Heel rustgevend om doorheen te lopen en te genieten van alle planten en bloemen. Zelfs begraafplaatsen (zoals Assistens Begraafplaats) worden als park gebruikt, met picknickende Denen zodra het lekker weer is. Dat kan goed omdat het helemaal niet de treurige sfeer van een begraafplaats heeft.

De stad is ook gebouwd voor fietsers. In de jaren ’70 maakte ze een radicale keuze voor de fiets. En dat merk je. Met 45% van de inwoners die dagelijks de fiets neemt om naar werk en school te gaan en meer dan 350 km fietspaden, is Kopenhagen een echt fiets-walhalla. Er schijnen zelfs meer fietsen in de stad te zijn dan inwoners. En Kopenhagen blijft investeren in z’n fietsinfrastructuur, ook als onderdeel van hun grotere groene ambities. Tegen 2025 wil het namelijk als eerste stad ter wereld CO2-neutraal zijn.

Kopenhagen-paleis-park-bloesem

Kopenhagen-botanische-tuin

Kopenhagen-fietsstad

Absalon kerk in Vesterbro: ontbijten met de locals

Langs de buitenkant ziet Absalon er uit als een doorsnee kerk. Zodra je binnenstapt, realiseer je je dat het iets heel anders is. De kerk onderging namelijk een indrukwekkende transformatie naar een modern Community Centre, dat als doel heeft om mensen op nieuwe manieren samen te brengen. Absalon moedigt bezoekers letterlijk aan om het een “verlengstuk van hun woonkamer” te noemen.

Het Community Centre heeft een restaurant, café, pingpongtafels, gezelschapspellen en yogalessen. Je kan er de hele dag door eten en drinken. Elke avond van de week wordt er een folkekøkken-diner gehouden: een community dinner waar Denen en toeristen aanschuiven aan lange tafels voor het eten van een betaalbaar, gemeenschappelijk avondmaal.

Waarom dit concept? Volgens een van de medewerkers: “mensen praten nooit echt met mensen buiten hun kringen, en missen daardoor een deel van de wereld waarin ze leven. Door tijd te nemen om nieuwe mensen te leren kennen, krijgt men de mogelijkheid om dingen te leren waarvan ze nooit wisten dat ze erin geïnteresseerd zouden zijn. Absalon probeert een omgeving te creëren waarin mensen elkaar kunnen ontmoeten en nieuwe gesprekken kunnen voeren.”

Absalon zat om de hoek van mijn appartement en ik heb er twee dagen ontbeten. Eenvoudig, maar oh zo lekker. Als bonus kreeg ik er inderdaad een paar leuke gesprekken met locals bij.

Kopenhagen-Absalonkerk-ontbijt

Freetown Christiania

Christiania vond ik veruit het meest fascinerende deel van mijn bezoek aan Kopenhagen. Deze wijk werd opgericht in 1970, toen een groep hippies een verlaten militaire kazerne kraakte. Sindsdien is het een vrijstaat, met eigen wetten en regels, gekraakte panden en zelfgebouwde huisjes van veelal gerecyclede materialen.

Het dorp heeft maar enkele regels: fietsen is verboden, alsook geweld en wapens, je mag geen foto’s nemen noch harddrugs gebruiken. Softdrugs is daarentegen geen probleem, om de marihuana kraampjes kan je niet heen kijken.

Met zo’n duizend bewoners vormt Christiania een echte gemeenschap. Ik heb een klein uurtje door de wijk gedwaald, en kwam een bibiliotheek, bakkerij, fietsenmaker, schooltje, verschillende winkels en heel veel kunstwerkjes van bewoners tegen.

Ik vond het heel mooi om te ervaren hoe een alternatieve gemeenschap leeft. De doelstelling van Christiania is zelfbestuur waarbij alles gemeenschappelijk wordt beslist, en alle inwoners verantwoordelijk zijn voor het welzijn van de gemeenschap. Verder heeft de wijk een totaal verbod op auto’s, en staan ecologische en socialistische principes hoog in het vaandel. Misschien wat utopisch, maar het toont aan dat alternatieve levensstijlen kunnen werken.

Een Deense kennis tipte me om bij Morgenstedet te lunchen. Ik was jammer genoeg niet goed voorbereid op mijn bezoek aan Christiania: in heel Kopenhagen kan je pinnen, behalve (uiteraard) in Christiana. Ik kon enkel met cash, bitcoins of de eigen Christiania munt betalen, en heb dus helaas niet kunen genieten van de betaalbare, 100% verantwoorde lunch.

Kopenhagen-Christiania-2

Kopenhagen-Christiania-1

Biologisch en vegetarisch eten in Kopenhagen – eerder de regel dan de uitzondering

Ik had van te voren twee apps gedownload om leuke eettentjes in Kopenhagen te ontdekken: Økologiske Spisesteder, een app om Deense restaurants en hotels te vinden met een biologisch keurmerk en Happy Cow, een app die je helpt vega-vriendelijke eetgelegenheden te vinden.

Achteraf gezien was dit een comleet overbodige actie. Op elke hoek van de straat zit een vegetarisch, veganistisch, 100% biologisch en/of afval-vrije eetgelegenheid. Ik denk dat er in deze stad eerder business opportunities liggen voor een Angry Cow app, aangezien de zelfs vrij traditionele eettentjes vegetarische burgers promoten 😉

Dan toch een tip? Plant Power Food: een bijzonder lekker vegan, zero waste restaurantje in Nørrebro. Sowieso is Kopenhagen een echte culi-stad. Wat en waar je besluit te eten, grote kans dat je je vingers er bij aflikt.

Kopenhagen-uithangbord-vegan

Mijn Tips

Vervoer

Trein: ik heb mijn treinreis geboekt met Happy Rail, voor 40 euro enkele reis. Ik heb slechts enkele weken van te voren geboekt en alsnog een betaalbaar ticket gevonden. Tickets voor dit traject kunnen 3 maanden van te voren worden geboekt. www.happyrail.com

Met 2 tot 3 overstappen (afhankelijk van je vertrekpunt in Nederland) en minimaal 11 uur onderweg,  is de treinreis best lang voor een korte stedentrip. Ik adviseer om Kopenhagen op te nemen in een langere vakantie naar Denemarken of andere bestemmingen in Scandinavië. Een eerste tussenstop in Hamburg is ook zeker de moeite waard. Dat maakt van de reis ook een prettige ervaring.

Fietsend de stad verkennen: er zijn goede fietspaden en de stad is meerdere keren uitgeroepen tot beste fietsstad ter wereld.  Overal in de stad kun je fietsen huren, of je kan gebruik maken van een gratis stadsfiets die op verschillende plekken in de stad te vinden zijn.

Eten

Zoals vermeld, deze tips heb je niet echt nodig in Kopenhagen omdat het aanbod zo groot is, maar toch:

  • Økologiske Spisesteder: met deze app kan je Deense cafés, restaurants en hotels vinden met een Økologiske Spisemærke, een biologisch keurmerk. De app is tot stand gekomen door het Deense Voedselagentschap en VisitDenmark, en heeft als doel biologische eetgelegenheden die gastronomie verbinden met dierenwelzijn en milieu- en natuuroverwegingen op de kaart te zetten voor toeristen. Google: bit.ly/2I69NPA; Appstore: https://apple.co/2I73RFQ
  • Via www.happycow.net heb ik Plant Power Food ontdekt, een bijzonder lekker vegan, zero waste restaurantje. (Bij onze regelmatige controle bleek deze website niet meer actief, dus misschien zijn ze verdwenen). http://www.plantpowerfood.dk
  • Ontbijten, lunchen of avondeten eten met locals bij Absalon in Verterbro. absaloncph.dk
Op de fiets naar Jutland (Denemarken)

Op de fiets naar Jutland (Denemarken)

Reisverhalen

In 2017 ging ik voor de vijfde keer vanuit Nederland op de fiets naar Jutland om daar vrienden te bezoeken. De Jutland fietsroute loopt van Emmen in Nederland via Duitsland naar Denemarken. In Denemarken kun je helemaal tot in het puntje van Jutland fietsen. Daar komen de Noordzee en de Oostzee bij elkaar. Ik ben van Emmen tot Silkeborg gefietst.

Glooiende landschappen

Eigenlijk ben ik niet de juiste persoon om hier een verhaal te schrijven over de fietstocht naar Jutland. Onderweg valt heel veel te bekijken, maar meestal geef ik mijzelf daarvoor geen tijd. Dat is jammer, want je rijdt over een zeer oude route, zelfs van vóór de Vikingen! In Duitsland zijn er aardige plaatsjes te bezoeken, waarvan ik Glückstadt het mooist vind. Jutland is een leeg land als je het met Nederland vergelijkt. Ik geniet van het onverwacht mooie, glooiende landschap. Als het regent (en dat doet het soms) dan moet je soms even doorbijten. Maar dan komen er meestal al snel weer prachtige wolkenluchten. In Jutland zijn mooie plaatsen te bezoeken, zoals Ribe, Silkeborg en Skagen. Århus ligt een stukje naast de route, maar ik vind het de omweg echt waard. Met onze vrienden gaan we er elke keer wel een dag naartoe.

Op de fiets naar Jutland: je komt door prachtig glooiend landschap
Midden Jutland

Op de fiets naar Jutland: eten en logeren langs de route

De Denen zijn echte buitenmensen die graag de natuur in trekken. Ze nemen alles mee wat ze onderweg nodig hebben en gaan graag picknicken. Daardoor kan het lastig zijn een gelegenheid te vinden om koffie te drinken of te lunchen. In de meeste winkelcentra vind je tegenwoordig wel een bakker waar je ook koffie kunt drinken. De Denen staan bekend om hun lekkere koffiebroodjes. Buiten de toeristische gebieden (Ribe, Skagen) is het soms lastig om een overnachtingsplek te vinden. Vaak worden de Kro’s (herbergen) aanbevolen, maar die zijn meestal gesloten als ik er aanbel. Van de Denen begreep ik dat zij daar met groepen naartoe gaan om flink feest te vieren, dronken te worden en hun roes uit te slapen. Ik heb wel eens geweigerd te betalen vanwege de enorme overlast. Je zou het niet zeggen, maar de Denen houden enorm van feesten als ze eenmaal in de sfeer zijn.

De veerboot naar Hjarnø
De veerboot naar Hjarnø
De punt van Jutland bij Skagen
De punt van Jutland bij Skagen
Typisch Deens: stokrozen
Typisch Deens: stokrozen

 

Mijn tips

  • Vervoer

Denemarken ligt buiten het drukke toeristengebied, dus er zijn minder transportmogelijkheden dan bijvoorbeeld vanuit midden Europa. Als je op de fiets naar Jutland gaat, maar de terugweg niet op de fiets doet, dan kun je met de trein of bus. Ik kon meerijden met vrienden. Jammer genoeg is de nachttrein van Kopenhagen via Jutland naar Amsterdam opgeheven. Dat was de makkelijkste mogelijkheid. Nu kun je wel met de trein, maar de ervaringen zijn wisselend. Ik kon heel goed in één dag naar Nederland reizen vanuit Horsens (midden-Jutland). Je moet dan wel vier keer overstappen: Horsens -Kolding – Hamburg – Osnabrück – Amersfoort – Den Haag. Buiten het seizoen lukte dat geweldig goed.

  • Fietsen

Voor de fietsroute en alle praktische details, check Europafietsers. Daar haal ik alle benodigde info vandaan als ik mijn internationale fietsroutes plan. Wil je iets anders dan op de fiets naar Jutland dan kun je hier ook terecht.

  • Bezoeken

Vergeet Glückstadt niet als je de Jutland route rijdt.

  • Meer weten?

Je kan mij mailen op ericdejong@me.com