Met de trein naar en door Noord-Spanje: steden en natuur

Met de trein naar en door Noord-Spanje: steden en natuur

Reisverhalen

Door Piet Heijdanus.

Wij zijn een stel van rond de 70 en we wilden eens een keer zonder auto op vakantie naar Spanje. We zijn eerder met de auto naar het buitenland op vakantie geweest, maar wij rijden niet graag grote afstanden. Fietsen is te ver, vliegen is voor ons geen optie. Los van de klimaataspecten vinden we het hele gedoe rond een vliegreis helemaal geen vakantiegevoel geven. Het werd dus een treinreis naar Noord-Spanje.

Plannen en boeken met de Treinreiswinkel

Met behulp van de Treinreiswinkel in Leiden hebben we onze reis georganiseerd. Ons startpunt was een bestaande treinreis naar Noord-Spanje, die we heel fijn hebben kunnen aanpassen aan onze wensen.

De bestaande reis voor Noord-Spanje start met een treinreis met de Thalys en TGV tot Hendaye aan de Spaanse grens. Vanaf daar ga je met stoptreinen in dagetappes naar Santiago de Compostela. Terug reis je met de Spaanse TGV weer richting Burgos en naar de Franse grens. Je verblijft dan steeds maar één nacht in een hotel en de volgende dag ga je direct weer verder.

Wij vonden het prettiger minstens twee nachten op een plaats te blijven en zo wat meer rust in te bouwen. Wij wilden ook liever wat natuur zien dan helemaal naar Santiago de Compostela te reizen. En we wilden graag naar Picos de Europa, een bijzonder mooie bergketen in Noord-Spanje. Zo gezegd, zo gedaan.

Spaanse trein

De Treinreiswinkel heeft de reserveringen voor de hogesnelheidstreinen gemaakt en de vertrektijden van de lokale stoptreinen keurig voor ons op papier gezet. Ook hebben ze bijna alle hotels geselecteerd en gereserveerd. De hotels worden geselecteerd op basis van hun afstand van het station (en bijvoorbeeld niet op basis van duurzaamheid). Het is erg namelijk erg prettig dat je na een (lange) reisdag zo vanuit het station het hotel in loopt. De looproutes van station naar hotel waren bijgevoegd.

Met de trein naar en door Spanje

Wij vonden het voordeel van reizen met de trein dat we veel meer in contact kwamen met de lokale bevolking dan wanneer we met de auto reizen.

Over het algemeen verliepen de treinreizen vlot en snel. Op onze heenreis zijn we ‘s ochtends om negen uur vertrokken uit Rotterdam en ‘s avonds om 8 uur kwamen we aan in ons hotel in San Sebastian. Wel was onze overstap in Parijs lastig in verband met een versperring van een deel van de metrolijn. Met een taxi haalden we op het nippertje de TGV naar het Zuiden. In Spanje zaten we per reisdag zo’n drie uur in de stoptrein, wat voor ons goed te doen was. Dit gaf niet het gevoel dat we alleen maar in de trein zaten.

Het meest bijzondere moment beleefden we toen we ‘s morgens vroeg met de trein langs de uitlopers van de Picos slingerden met wisselende uitzichten, nevels en kleuren van de rotsen, en dat in een TGV met een snelheid van hooguit 30 km per uur.

Treinreizen (met de stoptrein) in Spanje zijn trouwens niet de snelste manier van vervoer, maar wel zeer goedkoop én mooi met veel wisselende uitzichten op prachtige bergketens. Er zijn op de meeste trajecten ook busverbindingen die sneller zijn dan de stoptreinen.

Wanneer je op de televisie een programma ziet als Rail-Away dan zie je steeds treinen van boven af door het landschap rijden. Het beeld van zelf in een trein zitten en van de grond af de omgeving aan je voorbij zien glijden is wel heel iets anders. Je bent veel meer in het landschap en je hebt contact met de omgeving.

Uitzicht-op-strand

 

San Sebastian

Onze mooiste ervaringen

We zijn met name blij dat we het uitstapje naar de Picos de Europa hebben ingelast. Het is werkelijk een prachtig gebied. Fuente Dé bestaat uit twee hotels en het begin van een kabelbaan. ‘s-Zomers is het hier heel druk, maar in het voorseizoen waren er gelukkig geen drommen mensen. Met de kabelbaan zijn we naar de sneeuw gegaan, maar het was geen goed weer om ver te wandelen. We hebben vooral genoten van de rust en de prachtige uitzichten.

We vonden Bilbao, Santander en San Sebastian en Oviedo de meest bijzondere steden. Het Guggenheim museum in Bilboa was indrukwekkend om zijn architectuur, maar eerlijk gezegd hebben we meer genoten van een kleiner, lokaal museum in Oviedo. In Oviedo was het ook heel gezellig. Zo kwamen we er terecht tussen de kinderen die hun eerste communie deden. Bilbao is een gezellige stad, niet zo toeristisch als Burgos en ook met veel mensen op straat. In Santander hebben we prachtig gewandeld op het Peninsula de Magdalena.

En dan niet te vergeten: het eten. Heerlijk zijn de kleine Pintxos hapjes (een soort kleine broodjes met van alles en nog wat erop, vergelijkbaar met sommige soorten tapas). Je kunt ze aan elke bar verkrijgen. Het eten is niet duur vergeleken met Nederlandse prijzen. In de meeste restaurants waren vegetarische menu’s mogelijk. Het Spaans is soms een belemmering om een keuze uit het (vegetarische) menu te kunnen maken. Een Spaans gidsje is dus wel aan te bevelen.

Pintxos

De tegenvallers

De stad Burgos viel ons tegen. Daar waren we op onze laatste reisdagen. Het viel ons op dat men de Camino-pelgrims daar een beetje moe was. Het krijgt trekjes van een uit de hand gelopen cultus.

Wat ik me ook onvoldoende gerealiseerd had, is dat Engels als voertaal (ook in de stoptrein) niet overal soepel liep. Voor een volgende reis in Spanje zouden we op zijn minst een korte cursus Spaans volgen.

De hotels waren van redelijke kwaliteit en het ontbijt was over het algemeen heel verzorgd. Toch voelen wij ons in een hotel al snel in een strak schema gedwongen. Wij zijn nu eenmaal niet echt mensen om lang in een hotel te logeren.

Picos de Europa

Terugblik

Nu we terugkijken op deze bijzondere reis, gaan we deze trip wellicht nog een keer doen, maar dan met een extra verblijf van een week in een appartement. Dan kunnen we wat meer rust inbouwen en zelf koken. We zijn dan vrijer dan in een hotel. Kortom we houden een positief gevoel over aan deze manier van reizen. De toegevoegde waarde van niet zelf in de auto te reizen vonden we prettig.

Tips

  • Bouw voldoende tijd in om ergens te verblijven; elke dag weer verder (zoals de standaard reis is) vonden wij te weinig rust en vakantiegevoel geven.
  • Voor onze reis naar Frankrijk zouden we de volgende keer kiezen voor eerste klas vanwege de extra beenruimte en comfort. We vonden de tweede klas wel erg krap. De Spaanse sneltreinen zijn ruimer, dus daar hoef je geen eerste klas te kiezen.
  • Er wordt nog steeds weinig Engels gesproken; zorg voor een basiscursus Spaans of in elk geval een goede taalgids. Ook handig in restaurants en winkels.
  • Als je Spanje erg ver vindt in één ruk, onderbreek je reis dan onderweg een paar dagen.
  • Als je zelf je reis plant, gebruik dan een goede reisplanner, zoals Rome2Rio; deze geeft alle mogelijkheden, dus ook duurzame varianten.
Pelgrimstocht naar Santiago: bezinnen op de fiets

Pelgrimstocht naar Santiago: bezinnen op de fiets

Reisverhalen
Door: Marjo Lindhout.

In de zomer van 2015 heb ik samen met Jos, mijn man, 3 maanden door Frankrijk en Spanje gefietst en gekampeerd.

Het doel van onze reis was het avontuur en het onderweg zijn. Elke dag opstaan en niet weten waar je die avond weer zou slapen. Het ultieme gevoel van vrijheid en rust, en dat niets hoeft. We hebben jaren naar deze reis uitgekeken. Als ervaren fietsers maken we vaak fietsreizen in Europa. Maar nog nooit eerder waren we door Spanje gefietst. En nooit eerder drie maanden onderweg.

Vrienden hebben ons Spanje getipt als bestemming voor onze fietsvakantie. En daar kunnen we alleen maar dankbaar voor zijn. Spanje is werkelijk een heerlijk land om te fietsen. Het landschap biedt veel afwisseling en je zou elk jaar een totaal andere fietsvakantie in Spanje kunnen ondernemen.

Met de trein naar Tours

Vooraf hebben we aan de hand van fietsroutes in grote lijnen onze reis gepland. We hebben slechts één ding van tevoren geboekt: onze treinreis naar Tours in Frankrijk. Dit was het startpunt van onze drie maanden lange fietstocht. Het ticket hebben we gemakkelijk kunnen boeken via de Treinreiswinkel. Het was heel fijn om het via hun te doen: wij wilden uiteraard graag onze fietsen mee en online vond ik het best moeilijk te ontdekken op welke trein we deze mee mochten nemen en hoe we het kaartje voor de fietsen moesten kopen.

3 Mei. Vertrek naar Tours. Het zou een relatief korte en eenvoudige reis worden, met een rechtstreekse hogesnelheidstrein naar Lille en dan van daar met de TGV naar Tours. Door een treinongeluk in België misten we helaas onze TGV-verbinding en moesten we wachten tot de volgende dag om verder te kunnen reizen naar onze eindbestemming. Een onverwachte city trip Lille dus.

Achteraf bleek dat we op dat moment de Treinreiswinkel hadden moeten bellen. Niet alleen hadden zij ons kunnen vertellen wat onze volgende treinopties waren, maar ook hadden zij het hotel voor ons geboekt en betaald.

Een onverwachte wending

We hadden vooraf gepland van Tours naar Spanje te fietsen via de befaamde pelgrimstocht. Mooie route, zo hadden we gehoord. Al na een paar dagen in Frankrijk ontmoetten we een sympathieke man in een lokaal bakkerijtje. Wat toevallig, hij fietste dezelfde route en zou helemaal naar Santiago fietsen als pelgrim. Waarom niet een stukje samen fietsen? Al snel lieten we ons meevoeren door wat er op ons pad kwam. Nog een aantal fietsers sloten zich bij ons aan. Ook zij waren als pelgrim onderweg naar Santiago.

Aangestoken door het enthousiasme van onze fietsgenoten, besloten we ook naar Santiago mee te fietsen als pelgrim. Het was een hele bijzondere reis, want het is namelijk veel meer dan enkel een fietsroute. De wandelaars en fietsers zijn allen “bewust” onderweg. Het zijn vaak mensen die iets heftig hebben meegemaakt of een nieuwe uitdaging aan willen gaan.

We fietsten elke dag 80 à 90 kilometer en overnachtten in herbergen voor pelgrims. Daar hadden we een pelgrimspas voor nodig. Niet voorbereid zijnde op deze tocht, kochten we deze in de eerste herberg waar we sliepen (in plaats van vooraf – zie https://www.santiago.nl/). Het leven als pelgrim is eenvoudig en goedkoop. Voor maximaal 10 euro per nacht slaap je op een zaal met minimaal 25 personen. In elk dorpje waar je slaapt, bieden de restaurants voor 10 euro een pelgrimsmenu aan: drie gangen met onbeperkt wijn en brood.

De route zelf was heel mooi. Heuvelachtig, maar zeker niet te zwaar. Je moet wel ervaren zijn in het fietsen van lange afstanden. Na 17 dagen kwamen we aan in Santiago. Als onderdeel van de traditie hebben we bij aankomst ons “pelgrimscertificaat” opgehaald. Ook woonden we een pelgrimsmis bij. De stad was heel druk, dus na twee dagen Santiago hebben we onze tocht voortgezet.

 

 

teken-van-de-auberge
Het teken van de pelgrimsherberg
Marjo-in-afdaling
Marjo in een afdaling

Van Sevilla naar Barcelona

In Santiago namen we de nachtbus bij de maatschappij ALSA naar Sevilla. Onze fietsen konden gratis mee. We vertrokken rond tien uur ‘s-avonds en kwamen de volgende ochtend om acht uur aan. Daar ontmoetten we onze vrienden, waar we vijf dagen de stad mee hebben bezocht. Wat een mooie stad. We troffen er schitterende gebouwen aan en hebben genoten van de lekkerste tapa’s.

Op 10 juni vervolgden we onze fietstocht vanuit Sevilla naar Barcelona. Een prachtige ruige en pittige tocht door het hooggebergte. Voortdurende afdalingen en klimmen van telkens ongeveer 10 kilometer met geweldige uitzichten en pittoreske dorpjes. Dit was een hele mooie tocht, maar die zouden we niet aanraden aan de minder ervaren fietsers.

We hebben bijna elke dag gekampeerd. Via de website van Kleine Fijne Campings ontdekten we heerlijke rustige, maar ook duurzame kampeerplekjes. In Cuenca hebben we voor de afwisseling in een hotel gelogeerd. En niet zomaar één: een omgebouwd klooster op de top van een berg, genaamd Parador de Cuenca. Het was een hele mooie ervaring!

overzicht-van-Cazorla
Gezicht op Cazorla
Cazorla-avondlicht
Cazorla bij zonsondergang

Op 10 juli kwamen we aan in Barcelona. Hier zijn we niet lang gebleven. De stad vonden we te druk, vooral door het sterke contrast met het fietsen door de natuur de weken ervoor. Vanaf Barcelona zijn we met een lokale trein en onze fietsen naar Valence gereisd. Ook hier konden de fietsen gratis mee.

In Valence werden we opgehaald door onze zoon met zijn gezin. Daar hebben we enkele dagen samen vakantie gevierd. Al “carpoolend” zijn we met hem meegereden door Frankrijk terug naar huis.

Tips

Vervoer:

  • De reis naar Tours hebben we geboekt via de Treinreiswinkel .
  • De bus van Santiago naar Sevilla bij ALSA https://www.alsa.com Voor 2 personen inclusief 2 fietsen (gingen gratis mee) betaalden we in totaal 145 euro en hebben we last-minute geboekt.
  • De treintickets van Barcelona naar Valance (Frankrijk) hebben we bij het ‘Station Barcelona Sants’ direct aan het loket gehaald. Onze fietsen konden gewoon gratis mee omdat we met lokale treinen gingen en niet met de TGV.

Overnachten:

We hebben voornamelijk gekampeerd.

  • Rustieke, duurzame campings hebben we gevonden via https://www.kleinenfijncampings.nl/spanje
  • Camping la Fresneda: een prachtige, kleinschalige camping met 24 kampeerplaatsen, waar al het afval gescheiden wordt en energiezuinige verlichting wordt gebruikt. http://www.campinglafresneda.com
  • Camping Cortijo San Isco: een biologische fruit boerderij/camping: letterlijk wakker worden tussen de fruitbomen.

Voor het slapen in de herbergen op de pelgrimsroute hadden we een ‘pelgrim pas ‘nodig. In Nederland schaf je de pas aan via het Genootschap van Sint Jacob https://www.santiago.nl/

Een bijzondere overnachting in Cuenca boek je bij Parador de Cuenca.

Eten en drinken:

  • In elk dorpje in Spanje vind je een Panaderia, een bakkerij. Grappig is dat deze vaak “verborgen” zijn. Soms is het een winkel, vaak zelfs een woonkamer van een dame of heer, waar je voor weinig geld heerlijk brood haalt. Je vindt ze niet gemakkelijk, dus mijn grootste tip is een paar woorden Spaans te leren zodat je het aan iemand kan vragen.
  • Het eten is Spanje is heel betaalbaar. Wij hebben vooral op lokale marktjes ons eten gekocht, dat we dan klaar maakten op de camping.

Fietsen:

Vooraf hadden we een globaal plan gemaakt aan de hand van een aantal routes van Paul Benjaminse: onbegrensd fietsen naar Andalusië, Zilverroute van Sevilla naar Santiago en St. Jacobs fietsroute deel 1, 2 en 3 van Clemens Sweerman.