Door: Eric de Jong.
Waarom zou je op de fiets naar Groningen gaan als je er binnen drie uur met de trein kunt arriveren? Omdat niet in de eerste plaats Groningen, maar de tocht zelf het echte doel van deze reis is. Een vriend nodigde mij uit om deze tocht samen te maken. We wilden vier dagen op pad zijn en zoveel mogelijk langs mooie, rustige wegen fietsen.
De fietsrouteplanner van de Fietsersbond biedt de mogelijkheid een natuurroute op de fiets te plannen. In vier etappes van elk ongeveer 85 kilometer fietsten we naar Groningen over stille weggetjes, bospaadjes en af en toe een stukje ‘bewoonde wereld’. (De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we de eerste 20 kilometer langs de autoweg A4 fietsten om een stuk af te snijden. Maar je kunt hier met gemak een stillere route kiezen).
Een echte natuurroute op de fiets
In maart kan het nog fris zijn. Deze keer was het zelfs uitgesproken koud, met ‘s-nachts vorst en overdag temperaturen amper boven nul en een stevige wind. Toch hebben we genoten van onze natuurroute op de fiets vanuit de Randstad via de Veluwe naar Groningen. Deze tocht voert door de landschappen van Zuid-Holland, het Gooi, de Flevopolder, de Veluwe, het gebied van de IJssel, de bossen en heide in Drente en verschillende veengebieden. Het is bijna niet te geloven dat je op deze manier van West naar Noord Nederland kunt fietsen, maar het kan echt. Nederland lijkt een dunbevolkt land met hier en daar een dorp en vooral met landerijen, weilanden, bossen en heide.
Onderdak bij Vrienden op de Fiets
Voor ons was het de eerste keer dat we gebruik maakten van “Vrienden op de Fiets“. Een citaat uit hun gids:”De stichting biedt een netwerk van overnachtingsadressen, bedoeld voor iedereen die op eigen spierkracht rondtrekt. De slaapplekken zijn bij mensen thuis, waar kleinschaligheid en persoonlijk contact centraal staan. Sportiviteit en duurzaamheid staan hoog in het vaandel.” Wij hebben genoten van onze overnachtingen in Huizen, Deventer en Meppel. Steeds kregen we een heerlijk, uitgebreid fietsersontbijt. Het is ook nog eens heel betaalbaar, want logies met ontbijt kost €19 per persoon.
De tocht van dag tot dag
Op de eerste dag kwamen we langs De Lindenhorst, een biologische zorgboerderij met een landwinkel, bij De Hoef langs de Kromme Mijdrecht. Dit is in het Utrechtse veenweidegebied. Je zou jezelf compleet in de natuur wanen, ware het niet dat elke minuut een vliegtuig met het bijbehorende geluid komt overvliegen. Schiphol ligt op een steenworp afstand. Dat is een nadeel, maar de mensen hier horen het misschien zelf niet meer. Afgezien van de vliegtuigen is het een prachtig, landelijk gebied.
Op de tweede dag hadden we een aantal uren motregen, maar met een regenpak aan (en gelukkig meestal wind in de rug) was het toch heel goed te doen. Het is wonderlijk dat, eenmaal buiten, het weer er niet zo veel meer toe doet. We vonden de bospaden op de Veluwe juist prachtig met dit weer. We zagen geen auto’s, maar ook amper andere mensen.
Een klein nadeel van een natuurroute op de fiets is dat je wel actief naar een plek moet zoeken om koffie te drinken of boodschappen te doen. Bij het plaatsje Putten weken we dus even van onze route af om een droge plek en koffie te zoeken. We kwamen terecht bij een vestiging van Landal Parken. Eerlijk gezegd was dat niet mijn eerste keuze, maar het regende, dus we waren al lang blij. Tot mijn positieve verbazing ontdekte ik hoe Landal bezig is met duurzaamheid. Het doel is 100% klimaatneutraal te zijn in 2030.
Op de derde dag waren we blij een adres te vinden waar we koffie konden drinken, zo verlaten was de route die we reden. We passeerden mooie landgoederen en de Historische Buitenplaats Den Alerdinck tussen Deventer en Meppel. Op dag 4 streken we voor de koffie neer in Diever, op de mooie Brink. Alleen de bakker was open op het tijdstip dat wij daar passeerden. Een hoogtepunt was het Fochteloërveen, een zeldzaam hoogveengebied op de grens van Friesland en Drente.
In Groningen namen we de trein terug naar huis. De Nederlandse Spoorwegen gebruiken groene stroom voor het laten rijden van de treinen. Ook mooi meegenomen.
Tips
- Routeplanner en navigatie:
Wij gebruiken de fietsrouteplanner van de Fietsersbond. Je kunt heel specifiek aangeven wat voor soort tocht je wilt maken, zoals natuurroute op de fiets, wielrenroute, de kortste route, autoluwe route, e.d. Je kunt er zelf je routes mee plannen en downloaden.
Voor de navigatie gebruik ik een app’je op mijn iPhone genaamd Pocket Earth. De pro-versie kost iets van €5 en de offline kaarten kosten eenmalig ook ongeveer €5. Met een houder op de fiets heb je een Tom-Tom. Een naafdynamo of extra batterij is wel handig, want je telefoon houdt het anders geen hele dag vol.
- Logies bij ‘Vrienden op de fiets’:
Vrienden op de Fiets is een aanrader voor wie een persoonlijke en betaalbare overnachting zoekt.
- Praktische tip:
Het is bij deze route wel handig om elke dag even te kijken waar je een korte omweg naar een dorp maakt voor inkopen, bezichtiging, e.d. Je wordt namelijk om alle dorpen heen geleid en komt standaard vrijwel nooit in een bebouwde kom.
- Bekijk de Duurzame Reisgids voor meer informatie over fietsen.
Wil je zelf ook een fietstocht maken en wil je praktische tips? In de Duurzame Reisgids hebben we een speciale pagina met tips voor fietstochten.
Als je wel wilt fietsen, maar niet elke dag een grote afstand dan is een boot-fiets-combi misschien iets voor jou.