Ontspannen reizen naar de Balkan, via Budapest heen en Italië terug

strandje in baai

Een reisverhaal van Thijs en Tessa

In drie weken duurzaam en ontspannen reizen naar Budapest, de Balkan en Italië inclusief hiken in de bergen en stedentrips

Ook verre plekken (in Europa), zijn met een paar avondjes uitzoekwerk goed duurzaam te bereiken en bereizen. Als je het ook nog kunt combineren met remote werken dan maakt dat de wat langere reistijd extra waard!

Het concrete  voorbeeld van Thijs en Tessa in dit blog: zes dagen hiken in Montenegro en Albanië in combinatie met city trips en remote werken in Zürich (Thijs) en naar een congres in Milaan (Tessa).

Toen we voorjaar 2022 gingen nadenken over onze zomervakantie, hadden we een paar criteria: actief in de natuur, avontuurlijk en uiteraard duurzaam. Dus reizen over land en water. Wij maakten allebei eerder een duurzaam reisverhaal. Lees Thijs z’n blog over liften in 2016 of Tessa haar fietsavontuur naar Scandinavië in 2017.

We hadden gehoord over een mooie wandeltocht in de bergen van Montenegro, Albanië en Kosovo: de Peaks of the Balkans. De hele route is 10 dagen maar je kan ‘m ook gemakkelijk inkorten, bijvoorbeeld tot 6 dagen. Dat hebben wij gedaan: elke dag 15-25 km en ongeveer 1000 hoogtemeters stijgen én dalen met overnachtingen in de dorpen in het dal, maar kamperen kan ook.

Deze wandeltocht was de aanleiding voor de route van onze vakantie, waar we onze andere ‘vakantiedelen’ omheen planden.

In dit verhaal leggen we uit:

  • Hoe je van Amsterdam-Wenen-Boedapest-Belgrado-Plav (= startpunt Peaks of the Balkans in Montenegro) en vanaf daar via Italië en Zürich weer terug in Nederland komt. Ook interessant als je naar Servië, Montenegro of Albanië wilt!
  • Wat er mooi en lastig was aan deze reis plannen en ondernemen
  • Wat wij hebben geleerd voor onze volgende duurzame reis

Hoe kom je diep in de Albaanse bergen vanuit Amsterdam – en weer terug via Italië?

Vele wegen leiden naar Rome. Wij gingen deze keer via Boedapest, Belgrado, Plav, Bar en Bari. Deze route en de afwegingen leggen we hieronder kort uit.

Amsterdam – Wenen – Boedapest (een nacht + 3 uur treinen, paar dagen Boedapest)

Elke avond reist de Oostenrijkse trein Nightjet van Amsterdam naar Wenen. Deze kan je gewoon zelf boeken via NS internatonal. Vroeg boeken, zo’n 2 à 3 maanden scheelt bij deze treinen flink in je portemonnee. Afhankelijk van je budget en behoeften kan je kiezen voor een zitplek, cabine voor 6 of 4 personen of privé en eerste klasse. Er zijn ook compartimenten voor alleen dames. Om het meeste uit onze vakantiedagen te halen en op tijd bij de overtocht over water van Montenegro naar Italië te zijn, vertrokken we op vrijdagavond rond 19:00 vanaf Amsterdam Centraal.

Na een aardige nacht slaap met 2 Duitse jongens en een ouder stel in onze coupé hadden we tijd voor een ontbijtje in Wenen voor onze trein naar Budapest vertrok. Om 14:00 konden we inchecken bij ons hostel. Uiteraard kan je ook een dagje Wenen doen.

Wij wilden graag de hoofdstad van Hongarije ontdekken. Via het handige deelfietsensysteem in Boedapeset konden we soepel de stad verkennen, met het rustige ‘Buda’ aan de ene kant van de rivier de Donau en het levendige ‘Pest’ aan de andere kant. Een halve dag architectuur en lekker eten, en de andere dag in een badhuis en naar een bar waren een mooie start van onze vakantie. Daarna ging de reis verder.

bike share Budapest

Boedapest – Belgrado (10 uur met bus, avond en nacht in Belgrado)

Op dit stuk zijn we met de FlixBus gegaan omdat er hard gewerkt wordt aan een upgrade van de spoorlijn tussen Budapest en Belgrado (die zal voorlopig nog niet klaar zijn). De bushalte in Boedapest ligt iets buiten het centrum maar is makkelijk met het OV te bereiken.

De busrit was beter dan verwacht: het is één lange rechte weg dus Tessa’s benauwdheid voor wagenziekte bleek ongegrond. Het enige nadeel is de grensovergang die ongeveer een uur duurt vanwege paspoortcontrole en douane. In Belgrado aangekomen konden we op het treinstation tickets halen om vanuit Servië naar Montenegro te reizen – iets wat online niet mogelijk is. Dit ging (eind augusts) zonder problemen: we konden kiezen voor de nachttrein diezelfde avond of de volgende dag. Om nog wat van de stad en het Servische landschap vanuit de trein te zien kozen we voor het laatste. Veel info over de treinreis van Belgrado naar Bar (wij stapten eerder uit) staat ook op de website van de Britse treinguru van seat61

Belgrado – Bijelo Polje – Plav (1 dag treinen + liften)

Om naar Plav, het beginpunt van onze hike te komen stapten we uit net over de grens in Bijelo Polje en zijn we vervolgens gelift naar Plav in ongeveer twee uur. Er rijden af en toe ook bussen, maar die zijn vrij dun gezaaid. Vanwege het gewenste avontuur en om wat meer contact met de Montenegriaanse bevolking te hebben kozen wij voor liften. Met Duits en Engels kom je een heel eind.

wandelen in de bergen

Hiken in de Peaks of the Balkans

Benenwagen! Hiken in de Peaks of the Balkans (6 dagen hiken in Montenegro en Albanië)

Toen was het tijd voor onze route door de bergen. Er is ruim voldoende informatie hierover online te vinden, dit is de officiële Peaks of the Balkans website. Als je een beetje ervaring hebt met wandelen in de bergen en kan navigeren met een offline app zoals Maps.me dan kan dit prima zonder gids. Aanrader is wel om vooraf het boekje van Cicerone door Rudolf Abraham (tweedehands) te kopen en je ‘border crossing permit’ uit te besteden aan een lokaal toeristenbureau zoals Zbulo. Je hebt niet standaard 4G in Montenegro en Albanië en vaak geen bereik in de bergen! Je hebt wel wifi in praktisch alle slaapplekken: guesthouses met privé kamers gerund door families waar je ook eet. Je kan natuurlijk ook een lokale simkaart kopen. Zorg voor voldoende cash op zak (40-50 euro per persoon per dag was voor ons zat). In Albanië kan je met de euro betalen.

De wandelingen variëren in omgeving van lopen over kammen, door bosjes met blauwe bessen tot flink klimmen in dichte bossen. Omdat de stops in de dorpen en de wandelrichting (tegen de klok in) vrij standaard zijn, was het een opvallend sociale week met steeds dezelfde gezichten. Erg leuk! Onze laatste dag, vanuit Doberdöl naar Plav hebben we zelfs nog een lift te lastpaard gehad van een vriendelijke meneer.

Hike te paard

De terugreis via Italië

Plav – Podgorica –  Kotor (2 x 3 uur met bus, paar dagen Kotor)

We hadden nog 3 dagen de tijd om Montenegro te ontdekken. Er zijn zat opties, wij kozen voor Kotor, een mooi stadje aan een baai en gingen daar in 2 etappes heen met een nachtje in Podgorica na de laatste hike. In onze ervaring reizen de bussen prima op tijd en vlot. Kaartjes koop je ter plekke bij het busstation of online (zelfde prijs), en je betaalt 1 extra euro voor bagage. Het busstation in Plav is niet meer dan een parkeerplaats, daar koop je je ticket in de bus.

Kotor – Bar – Bari – Rome (3 uur met bus, nacht met boot, 4 uur treinen, paar dagen Rome)

Na weer een busreis van twee uurtjes was het tijd voor ons volgende nachtelijke traject, deze keer per boot. Er vaart meerdere keren per week een boot vanaf Bar naar Bari in Italië. Er zijn er verschillende verbindingen over de Adriatische zee vanaf Kroätie en Montenegro zoals Dubrovnik of Kotor naar Italië, dus kijk wat voor jou het beste past!

Wij voeren met een schip uit de jaren ’80 of ’90 met een paar honderd passagiers. Ondanks wat op de tickets stond, opende de douane niet tot maar vanaf 2 uur voor vertrek. Wij hadden (ver) vooruit geboekt online, maar flexibeler reizen kan ook: een medepassagier vertelde dat ze de dag ervoor voor 110 euro een privé hut met 4 bedden voor zichzelf alleen had kunnen boeken. Let wel: dit was in het staartje van het seizoen (eind augustus).

Je kan kiezen voor een hut of slapen op het dek. Wij sliepen op het dek voor 70 euro p.p.

Na aankomst in Bari hadden we een paar uurtjes voor we op de trein richting Rome stapten. De Italiaanse treinen waren goed betaalbaar en reden heerlijk 200 of 300 km/u. Net als voor de Nightjet naar Wenen geldt hier dat vroeg boeken loont, dat kan gewoon online. Na een ontspannen rit en douche in het hotel, zaten we die avond aan de pizza op één van de mooie piazza’s in Rome! Vanaf Roma Termini (centraal station), konden we een paar dagen later in een paar uur tijd naar Milaan.

Milaan – Zürich – Utrecht/Amsterdam/Rotterdam (paar dagen Milaan, avond + nachttrein)

In Milaan schakelden we ‘piano piano’ van vakantie naar werkmodus. Remote werken maakte onze vakantie over land en water met wat meer reistijd extra de moeite waard. We hadden een Airbnb met voldoende plek voor twee personen om twee daagjes te werken, en hadden ook een co-working space achter de hand. Daarna begon Tessa haar meerdaagse congres in Milaan en reisde Thijs door naar een vriendin in Zürich. Beide kwamen we met een nachttrein terug thuis in Nederland.

Alternatieve routes?

We zien twee logische variaties op onze vakantie:

  1. In plaats van reizen via Wenen, Budapest en Belgrado naar Montenegro, kan je ook met de nachttrein naar Innsbruck en vanuit Noord-Italië met een boot direct naar Bar (of Dubrovnik), of via bussen via Slovenië en Kroatië. Deze optie kan je ook nemen om bijvoorbeeld Venetië en Bologna in plaats van Rome en Milaan te bezoeken. Het hangt er van af welke plekken je graag wilt zien!
  2. Wij hadden een duidelijk plan en wisten welke dag we treinen wilden pakken. Een interrail-ticket biedt meer vrijheid en is – afhankelijk van het aantal tussenstops en je leeftijd – waarschijnlijk even duur. Het voornaamste risico is dat treinen al volgeboekt kunnen zijn.

Mooi en lastig aan deze reis plannen en ondernemen?

Eerlijk is eerlijk, dit was onze best voorbereide vakantie ooit – al zegt dat ook wel iets over ons. Een gedeelde Excelsheet en duidelijk wandeldoel vormde het beginpunt. Met twee avonden samen uitzoekwerk en de taken verdelen voor tickets en wat slaapplekken vooruit boeken en ‘tour guide’ zijn, hebben we heel ontspannen kunnen reizen.

We hebben in totaal ongeveer vier dagen en drie nachten (2x trein en 1x boot) gereisd op een vakantie (inclusief remote werken) van ruim drie weken. Juist de dagen onderweg waren vaak ook de momenten van contact met locals en andere reizigers. Daarnaast kan je ook meer van het land zien uit het treinraam en ontspannen boeken lezen of podcasts luisteren (zoals de Grote Podcastlas over Albanië en Slovenië). Door de reisdagen op te knippen hadden we geen stress bij wat vertraging, want eerlijk is eerlijk, dat hoort er vaak wel bij.

Kortom, het reizen was een doel op zich en gaf ons vertrouwen dat ook bestemmingen verder in Europa goed duurzaam te bereizen zijn. De voorbereiding gaf verrassend veel voorpret dus wij gaan in de toekomst dit zeker vaker doen!

Tips voor onze volgende reis…

We hebben verschillende dingen geleerd. Hieronder sommen we ze op voor jou.

  • Verder reizen kan! Wanneer je tijd beperkt is en je hebt wel een concreet doel, dan loont plannen om stress, kosten en reistijd te sparen. Ook ben je misschien in de positie om het te combineren met remote werken. Misschien treinen we volgend jaar wel naar Marokko of Zuid-Italië.
  • Weet wat voor jou werkt. Wij hebben gekozen voor tussenstops en vonden dat lekker. Maar je kan ook sneller reizen, bijvoorbeeld vrijdagavond vertrekken uit Nederland en maandagmiddag starten met je hike. Je hebt dan een zaterdagmiddag en -nacht in Budapest en boekt zondag na je Flixbus de nachttrein naar Montenegro.
  • Ik ga op vakantie en neem mee…. een rits treintickets! Het gaf veel rust dat we niet onderweg vanaf een telefoon of kleine tablet nog plannen moesten maken. Een interrail ticket zou – wanneer je flexibeler wilt zijn ook een alternatief kunnen zijn.
  • Gun jezelf wat comfort en vraag ter plekke na. Onze valkuil is om een beetje té avontuurlijk (of ‘budget’) te worden. Als je ’s nachts op een boot zit wil je óf matjes en slaapzakken bij je hebben óf toch wel graag een hut. Een nacht onder de sterrenhemel klinkt best romantisch maar is niet zo comfortabel. Bijboeken was geen optie werd ons telefonisch verteld, maar bij de balie was (bleek achteraf) meer mogelijk.
  • Een Italiaanse kilometer gaat sneller dan een kilometer in de Balkan. Waar we de 600 km tussen Rome en Milaan in 3 uur in alle luxe overbrugden, zaten we 8 uur in de bus voor krap 400 kilometer tussen Boedapest en Belgrado. Wat op de kaart kort lijkt kan in de praktijk lastig of lang reizen zijn. Andersom werkt het dus ook: je kan de snelle treinen leidend laten zijn in je locatie keuze!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *