Met hogesnelheidstreinen door Italië: sneller dan vliegen

Een rode Italo-trein naast een 'zilveren peil' van Trenitalia

Onder de titel ‘Echt waar: Italië loopt voorop met de hsl’ schrijft Marc Leijendekker een interessant én hoopgevend artikel in de NRC van vrijdag 3 augustus j.l.

Italiaanse hsl is geduchte concurrent van het vliegtuig.

Min of meer bij toeval is er in Italië concurrentie ontstaan op het gebied van de hogesnelheidstreinen. Er zijn nu twee maatschappijen die verbindingen door Italië bieden. Vooral tussen de steden Napels, Rome, Florence, Bologna en Milaan kun je met meer dan 300 km/uur reizen.

Voor de reizigers heeft deze concurrentie erg goed uitgepakt: niet alleen zijn de prijzen enorm gedaald, de snelle treinverbinding is nu echt een goed alternatief voor de binnenlandse vliegverbindingen. Zo heeft luchtvaartmaatschappij Alitalia de lijn Rome – Milaan, lang de melkkoe van het bedrijf, met naar schatting zestig procent teruggebracht. Ook zijn de binnenlandse vluchten van Alitalia met ongeveer de helft teruggebracht.

landkaart van Italië met hogesnelheidspoor

Naar Italië met de trein.

Jammer genoeg kan je nog niet op het hele Nederland-Italië traject met de hsl reizen. Er is namelijk nog geen verbinding van het Italiaanse met het Franse hsl-netwerk: de verbinding tussen Turijn en Lyon laat op zich wachten. Dit is een omstreden traject dat dwars door de Alpen loopt, kostbaar is en het landschap aantast.

Maar daarom niet getreurd! Met de reisplanner Rome2Rio zien we al snel dat je in 3-4 uur per trein van Lyon naar Turijn kunt reizen. Wil je naar Milaan? Wanneer je met dezelfde reisplanner van Lyon naar deze mooie stad wilt reizen dan komen er allemaal wilde trajecten door Zwitserland uit, komen we achter. Gelukkig ook een TGV die er ruim vijf uur over doet.

Perspectief voor Europees hsl-netwerk.

In het NRC-artikel wordt ook genoemd dat het Amerikaanse infrastructuurfonds GIP zijn interesse in Europa daadwerkelijk heeft laten blijken. Zij hebben het Italiaanse hsl-bedrijf Italo overgenomen en zouden plannen hebben om zich op de Europese hsl-markt te storten. Die markt zou binnen enkele jaren (2020?) geheel geliberaliseerd moeten worden.

Na de minder positieve berichtgeving de laatste maanden over de hsl-prijzen, -dienstverlening en -reistijden in Europa, bieden deze ontwikkelingen gelukkig weer eens goed nieuws!

Een duurzame vakantie in Italië.

Als we deze ontwikkelingen op het Italiaanse hsl-netwerk koppelen aan ons eerdere artikel over groene accommodaties in Italië, dan is een duurzame vakantie in Italië ineens een heel stuk praktischer geworden.

Dus Italië: jouw vakantiebestemming voor 2019? 🙂 

Eén reactie

  1. Met de trein naar vanuit Roermond, dat waren wij van plan. Om 06:55 uur vertrek uit Keulen en dan via Basel en Milaan naar Napels waar we ’s avonds om 22:45 uur aankomen. Een hele onderneming zo lijkt het, maar de reis verliep zonder enige vertraging. Mijn boek was bij aankomst uit en gedurende hele trajecten is er snel internet. Het kostte E 145 per persoon enkele reis inclusief reserveren van zitplaatsen.

    Om op tijd op het station te zijn in Keulen namen we de auto naar Stommeln, dat is ongeveer 50 minuten rijden en daar parkeerden we de auto op een gratis P&R. Dan is er een boemeltreintje en na 20 minuten kom je aan op Keulen Hauptbahnhof. De overstap naar de ICE, de Duiste hoge snelheid is geweldig. In de ICE heb je een prima gereserveerde plaats en er is natuurlijk verse koffie. Tot aan Frankfurt gaat de trein heel snel, wel 280 km/u en na een uur ben je in Frankfurt. daarna gaat het wat langzamer maar in Basel waren we keurig op tijd om 10:45 uur. Daar staat een Zwitserse trein klaar en die neemt je mee naar Milaan. Schitterend mooie reis door de Alpen met een tunnel van 57 km onder de st Gotthart. Om 16:00 uur kwamen we aan in Milaan en daar hadden we tijd tot 18:15 uur want zo laat vertrekt de trein naar Napels. Die twee uur overstap tijd was een keus omdat we dan eventuele vertraging konden opvangen. Omdat je niet een enkel ticket koopt waarin een maatschappij verantwoordelijk is voor vertraging, is het verstandig dat je extra overstaptijd inplant. Vanuit Milaan naar Napels is ontzettend snel. De trein stopt na Milaan alleen in Rome en om 22:45 uur kom je aan in Napels.

    Een fijne en relaxte reis.

    De terug reis deden we in twee etappes omdat we eerst enkele dagen in Bologna verbleven. We hadden wel in totaal een half uur vertraging op de terugreis naar Keulen, maar dat maakte op het geheel niets uit. Om 7:05 uur vertrokken in Bologna, om 19:35 uur in Keulen aangekomen, toen de boemel naaar Stommeln en met de auto naar Roermond gereden.

    Van het reisgemak in de Italiaanse treinen zijn we onder de indruk. Er zijn wel 4 verschillende niveaus van comfort en als je op tijd je reis boekt zijn er een heleboel mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *