Trein is de oplossing voor overvol Schiphol

Vergelijk_vliegen_met_treinreizen_voor_korte_afstanden-steden-in-cirkel

Er is veel publiciteit rond vliegvakanties, het overvolle Schiphol en de impact van vliegen op het klimaat. Een recente studie wijst uit: de trein is de oplossing voor een overvol Schiphol.

Onderstaand bericht nemen wij graag voor een deel over.  Het hele bericht kun je lezen op de site van de Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland.

Investeren in sneller spoor zorgt voor 133.000 minder vluchten

Als internationaal treinreizen verbeterd wordt, is het uitbreiden van de luchtvaart in Nederland niet nodig. Door verbetering van de internationale dienstregeling, materieelinzet en de ticketing & services verdubbelt het aantal treinpassagiers voor 31 Europese bestemmingen. Daarmee kunnen er jaarlijks zo’n 89.000 korte vluchten op Schiphol worden geschrapt. Als er wordt geïnvesteerd in een echt Europees HSL netwerk zijn er zelfs 133.000 minder vliegbewegingen nodig. Dat blijkt uit een studie van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV in opdracht van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Greenpeace en Natuur & Milieu.

Trein kan vaak nog sneller dan vliegtuig

Voor veel reizigers is de reistijd een doorslaggevende factor bij het kiezen van vervoer, zo blijkt uit het onderzoek van Royal HaskoningDHV. Mensen denken vaak dat het vliegtuig veel sneller is dan de trein, maar op korte afstanden scheelt het nu al niet zo veel, als je tenminste de reistijd naar het vliegveld en de wachttijd voor vertrek meerekent. Met een echt Europees HSL-netwerk is de trein (van stadscentrum naar stadscentrum) voor 25 van de 31 bestemmingen sneller dan het vliegtuig. Vanuit Amsterdam kun je dan naar Brussel en Düsseldorf in ruim 1 uur, Frankfurt in 2 uur, Parijs in 2,5 en Londen in minder dan 3 uur. Daarmee wordt de trein een concurrent van de luchtvaart. Dat is nodig om de klimaatdoelen van Parijs te halen.

Investeren in trein nodig voor Klimaatdoelen Parijs

Met een Europees HSL-netwerk wordt de CO2-uitstoot op de onderzochte trajecten met meer dan de helft verminderd. Het traject Amsterdam – Londen springt eruit, bijna alle reizigers (85%) zouden voor de trein kiezen op basis van reistijd, als deze op hoge snelheid rijdt. Daarmee kan verbetering van deze ene treinverbinding ieder jaar veel vluchten en CO2-uitstoot voorkomen. “Nederland en Europa moeten snel investeren om het HSL-netwerk af te maken”, aldus Sijas Akkerman, directeur van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. “Dat scheelt jaarlijks bijna 1 megaton aan CO2 en 133.000 vluchten vanaf Schiphol. Dit is een goede investering voor het klimaat. Gedeeltelijke financiering vanuit het Europese Klimaatbeleid is dus gerechtvaardigd. Bovendien scheelt het geluid- en ultrafijnstofoverlast voor omwonenden van Schiphol. Ook zouden de Nederlandse overheid en de NS veel meer kunnen doen op het gebied van tickets & services.”

Verder lezen? Ga dan naar de site van de Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland.

Een treinreis plannen? Dat gaat best eenvoudig met een goede reisplanner, zoals Rome2Rio.

Lees ook ons bericht ‘Geloof je reisbureau niet‘.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *