Fietsen door Scandinavië – hoe duurzaam reizen leidt tot nieuwe avonturen

Fietsen door Scandinavië – hoe duurzaam reizen leidt tot nieuwe avonturen

Reisverhalen

Door: Tessa Leferink

In de zomer van 2017 heb ik na mijn afstuderen 2 maanden door Noord-Europa gefietst. Na mijn bachelor had ik al een keer 3 maanden gereisd in Zuid-Oost Azië. Het welbekende verre backpack avontuur had ik dus al meegemaakt.  Ik wou het deze keer anders doen: actiever, trager, duurzamer en misschien wel nóg avontuurlijker.

Het werd een fietsvakantie door Scandinavië, samen met Isabel. Na een lange afstudeerperiode zonder al te veel beweging waren we zeker niet in topconditie. In een soort over-enthousiasme hebben we er echter geen moment stilgestaan of dit een probleem zou vormen, en dat was het gelukkig ook niet.

Voor vertrek hadden we in grote lijnen een route uitgestippeld. We wisten dat we ongeveer twee maanden de tijd hadden, en dat we tijdens de reis ook vrienden en familie wilden opzoeken. Vooraf hadden we ook bedacht dat het een reis moest zijn met afwisseling tussen fietsen door land en bezoekjes aan de stad.

Uiteindelijk fietsten we meestal 60 à 70 km per dag, met voldoende tijd voor rustig de tent af te breken en onderweg te stoppen voor lunch of een mooi uitzicht. Routes plannen deden we op basis van rondvragen en wat uitzoekwerk op internet. En we hadden een fietsnavigatie mee voor de exacte afslagen.

Fietsen door Scandinavië – onze route

We hebben 3 grote fietstochten gemaakt: van Zutphen naar Hamburg via de Radfernweg, van Malmö naar Göteborg via de Kattegettleden route en van Tallin naar Pärnu via de Baltic Sea Route. Voor de andere verplaatsingen gebruikten we Flixbus, lokale treinen en ferries.  In de steden verbleven we steeds meerdere dagen. Elk van de steden die we hebben bezocht zijn pareltjes op zich, en zou ik iedereen willen aanraden.

Route Rondreis Scandinavie

De route: Zutphen – Bremen – Hamburg: fiets – Radfernweg; Hamburg – Kopenhagen: Flixbus; Kopenhagen – Malmö: trein; Malmö- Göteborg: fiets – Kattegattledenroute; Göteborg – Stockholm: Flixbus; Stockholm – Helsinki: nachtboot; Helsinki – Tallinn: veerboot; Tallin – Pärnu: fiets – de Baltic Sea Route; Pärnu – Nederland: Blablacar

Roskilde Festival

Na een paar dagen in Kopenhagen zijn we doorgereisd naar Roskilde voor het rockfestival dat hier elk jaar plaatsvindt. Het unieke aan het Roskilde Festival is dat het niet commercieel is. De opbrengst gaat naar goede doelen, en het festival wordt grotendeels draaiende gehouden door vrijwilligers.

Ongeveer 30.000 vrijwilligers werken tijdens het festival een aantal dagen en worden hiervoor beloond met een vrijkaartje. En ook wij waren daar één van, met een vrijwilligersplek aan de statiegeldstand/kraampje. De helft van de tijd werkten we, de rest van de tijd bezochten we optredens.

De meeste mensen die bekertjes inleverden waren gek genoeg geen echte festivalbezoekers, maar Roma-leden. Om geld te verdienen kopen zij een entreeticket voor het festival, en rapen ze daarna zo een 15 uur per dag bekertjes waarmee ze meer verdienen dan het entreeticket kostte. Wij vonden het een heel bijzonder concept voor een “duurzaam festival” , dat blijkbaar gedoogd werd door de festival organisatie.

Fietsen door Scandinavië

Kattegattleden fietsroute in Zweden

In 7 dagen zijn we van Helsingborg naar Göteborg gefietst via de Kattegettleden route. Hier fietsen was een ware belevenis, grotendeels langs de kust. De streek staat bekend om zijn eilandjes en schilderachtige weggetjes. Stadjes en dorpjes liggen verspreid tussen rotsen en fjorden; en op diverse plaatsen kom je grafheuvels uit de Ijzertijd tegen. Op deze route heb je bijna altijd wind-mee; zeker niet verkeerd voor de minder getrainde fietsreiziger.

Onlangs las ik dat deze route verkozen is tot de beste fietsroute van 2018 is geworden, dat lijkt me terecht!

Wwoofen in Finland

In Finland hebben we anderhalve week Gewwoofd. Gewat?

WWOOF staat voor World Wide Opportunities on Organic Farms. Ik had het nooit eerder gedaan, maar als onderdeel van onze “terug naar de natuur” ervaring paste dit er goed bij. We hebben het WWOOF verblijf vrij laat georganiseerd: slechts 2 weken van tevoren.

Ik vond het een geweldige ervaring. Ik heb dingen gedaan die ik normaal gezien nooit doe, en zoveel interessante gesprekken gevoerd met het gastgezin en andere vrijwilligers.

De boerderij waar we logeerden was op 70 km van Helsinki en eigendom van een klein gezinnetje. Er waren nog 4 andere vrijwilligers tegelijk met ons. We werkten ongeveer 6 uur per dag: bessen plukken, geiten melken, takken sjouwen, aardbeien planten. Letterlijk elke dag wat anders.

Wat me vooral is bijgebleven zijn de gesprekken met ons gastgezin. Onze gastheer had heel bewust voor deze biologische boerderij en duurzame levensstijl gekozen. Hij realiseerde zich dat mensen op het platteland normaal gesproken een extra grote impact hebben (grote huizen, veel autoritten), en wou dat graag anders doen. Het was verfrissend om zijn ideeën te horen, en inspirerend om te zien dat mensen over de hele wereld bezig zijn met de zoektocht naar een duurzame way of life.

Hij vertelde ook dat er vroeger sneeuw in de winter was waar hij woont. De sneeuw reflecteerde het maanlicht, waardoor het zelfs na zonsondergang rond 3uur in de middag, nooit echt donker was. Nu er geen sneeuw meer is door de opwarming van de aarde, zijn de winters pikkedonker.

Ik vond het een hele leuke manier om kennis te nemen van de gewoontes en leefmanieren van mensen in een land. We hadden enorm geluk met ons gastgezin, die echt een kijkje in hun dagelijks leven boden. En het paste nog eens goed in onze low-budget reis ook: (wild)kamperen is goedkoop, maar Scandinavië is verder best duur.

Baltic Sea Route in Estland

Met hulp van de EU heeft Estland sinds kort ook een bewegwijzerd fietsroutenetwerk. Wij hebben een kustfietsroute gevolgd van Tallin naar Pärnu via de Baltic Sea Route, waarvan het Estse stuk grotendeels is aangelegd.

Estland is pas sinds 100 jaar een zelfstandige staat. Rond 1940 werd het land door Sovjettroepen en later ook door Duitse troepen bezet. Het was fascinerend om de Sovjetgeschiedenis van het land mee te maken. Ondanks de onafhankelijkheid sinds 1991 merk je aan alles hoe het land nog met Rusland is verweven.

Er wonen zo een 2,3 miljoen mensen in Estland, een land dat de helft zo groot is als Nederland. Het is dus dun bevolkt. Tijdens het fietsen kwamen we nauwelijks iemand tegen. Veel fietswegen zijn ook niet geasfalteerd, en het aantal eetgelegenheden en campings langs de route was een stuk minder dan we gewend waren. Zo zijn we een keer zonder eten en drinken gestrand bij een soort kamp voor kinderen. Het was onze “enige hoop”; gelukkig kregen we alsnog een plekje toegewezen!

Deze fietsroute is dus vooral een aanrader voor wie houdt van een beetje pionieren in een jong land met een fascinerende geschiedenis.

Logies

Onderweg hebben we met name gekampeerd. Het mooie aan officiële fietsroutes gebruiken is dat je altijd langs campings/kampeerplekken komt, en die ook kan gebruiken voor het plannen van je route.

In Nederland en Duitsland kampeerden we op campings; in Scandinavië hebben we vooral aan “paalkamperen” gedaan. Dit is een vorm van wildkamperen op een aangegeven plek (“paaltje”), met ter plaatse enkele minimale voorzieningen: een kraantje en een compost toilet. Kamperen onder de sterrenhemel ergens op een stille plek in de natuur, zonder (veel) buren, zonder douche en helemaal gratis. Ideaal vonden we het, dat paalkamperen. Toen het na enkele dagen weer tijd was voor een douche, sliepen we een nacht op een echte camping. En zo wisselden we het af.

In de steden moesten we uiteraard op zoek naar andere logies. We hadden onze route zo uitgestippeld dat we op een paar plekken bij vrienden en familie konden logeren: in Hengelo, Bremen, Kopenhagen, Glommen en Göteborg. In de andere steden hebben we via Airbnb steeds een kamer geboekt. Hier ook kwamen we bij de meest bijzondere gezinnen terecht. Omdat je in een kamer in een huis logeert, leer je de host best goed kennen. Nog meer bijzondere gesprekken!

Een reis om nooit te vergeten

Het meest bijzondere aan deze reis was dat het 10 vakanties in 1 waren. We hebben zoveel meegemaakt: natuur, cultuur, steden, op een boerderij gewerkt, festival bezocht, talloze fijne mensen ontmoet en mooie plekken gezien..  Ik vond het ook erg leuk om Europa al fietsend te ontdekken. Het is een hele ontspannen manier van reizen, je hebt snel contact en altijd een mooie dagactiviteit. Er is zoveel moois te zien zo dichtbij.

Mijn grootste les van deze reis is: “Overal zijn er goede mensen”. We maakten ons eerst zorgen over bv. veiligheid en wat er zou gebeuren in geval van pech. Uiteindelijk bleek veiligheid een non-issue te zijn: we hebben geen gekke situaties meegemaakt en er is ook niets gestolen. Ook hadden we één dag echte pech met 3 lekke banden. We kwamen gelukkig hele behulpzame mensen tegen die ons toen ontzettend fijn hebben geholpen.

Mijn Tips

Fietsen
  • Veiligheid: we maakten ons in het begin wat zorgen over onze bezittingen. Die paar spullen die je mee hebt worden erg waardevol. Bijvoorbeeld toen we stopten bij een winkel om inkopen te doen. Grote les: er is echt niemand die iets van je fiets pakt, daar hadden we ons achteraf gezien geen zorgen over hoeven maken. Ook het kamperen met twee jonge vrouwen alleen heeft niet voor lastige situaties gezorgd.
  • Navigatie: ik heb een navigatiesysteem voor op de fiets aangeschaft voor deze reis. Dat werkte heel goed. Je hoeft het maar eens in de 3 dagen op te laden en kan coördinaten en locaties invoeren of hele routes vanaf een computer.
  • In de steden: wij checkten steeds van te voren of er een fietsenstalling was bij onze accommodatie, zodat onze fietsen veilig konden staan.
  • Must-have op fietsvakantie: Goede fiets, zonnecollector, goede fietstassen, verschillende fietsbroekjes en bandenplak-set. Voor de rest: zo min mogelijk meenemen.
  • Route plannen via een mix aan bronnen. Vakantiefietser.be gebruikten we om een idee te krijgen van de fietsfaciliteiten in een land. We vroegen voornamelijk onderweg rond aan mensen welke mooie plekken we konden bezoeken in de richting van onze bestemming en daar reden we dan naartoe. Vooral op plaatsen met een lagere dichtheid aan slaapplekken navigeerden we van de ene overnachting naar de andere.
Vervoer

De Flixbus reizen hebben we steeds maar 1 of 2 dagen van te voren geboekt met de Flixbus app; dat ging heel makkelijk. De eerste keer kon de fiets achterop, de tweede keer moesten we deze inpakken. Dat was een stuk minder handig, we moesten een dag van te voren nog op zoek in Göteborg naar een doos en vervolgens de fiets uit elkaar halen wat toch voor een beetje stress zorgen.

Ook op onze ferry overtochten kon de fiets gemakkelijk mee tussen de vrachtwagens en motoren. Je komt op bijzondere plekjes laten we maar zeggen.

De grootste uitdaging was om van Estland terug naar Nederland te reizen met onze fiets. Met de trein en bus hadden we vaak moeten overstappen, en moest onze fiets weer in een doos. Uiteindelijk hebben we een zoek-alert ingesteld op Blablacar, en zo een autorit gevonden. Dit hebben we lang van te voren geregeld en ons geluk mag niet worden onderschat. We reden mee met een Nederlander die vanuit Rusland reisde en onze fietsen konden gewoon mee. De rit was zo gezellig dat we uiteindelijk niets hoefden te betalen voor de reis.

Eten
  • Hamburg: een leuk restaurantje daar was Oma’s Apotheke
  • Kopenhagen: Paper Island ligt is een hele toffe street food plek, waar je onder andere heerlijke vega worstjes en falafelpitabroodjes kunt krijgen.
  • Stockholm: Rosendals Tradgard, een theetuin met “from farm to fork” concept. Je kan er salades, soepen, broodjes en gebak eten. Het café maakt gebruik van biologische ingrediënten, veel er van komen zelfs uit hun eigen tuin. http://www.rosendalstradgard.se
  • Estland staat bekend om z’n “pure” eten. Het brood dat we daar aten was heerlijk. Een echte aanrader onderweg vond ik restaurant F-Hoone in Tallin: http://www.fhoone.ee/en/
Activiteiten
  • Het veerpond tochtje in Hamburg en fietsen onder de Elbe door is erg leuk.
  • In Göteborg zijn we erg leuk uitgeweest in de Ya-ki-da village club, en hebben we een mooi filmhuis bezocht: “Hagabion”
  • Bezoek de vuurtoren Kullens Fyr net boven Möllein, Zweden.
  • Kopenhagen: fietsen = goud! Als je er niet op fiets komt, huur er dan een, en fiets dan ook over de Fietsenslangbrug.
  • Idem voor Stockholm, geweldige stad om te fietsen.
  • WWOOF: zowel boer als bezoeker maken online een profiel aan. Je ziet al snel hoe groot de verschillen zijn: variërend van een boerengezin met een professioneel bedrijf tot en met renteniers die een self-sustaining leven willen opbouwen. Ook het werk varieert sterk: van onkruid wieden tot bessen plukken en boomstammen hakken. Mijn tip: zoek totdat je een match hebt! En ga er met een open geest heen. WWOOFEN  is voor iedereen die meer wil leren over waar (biologisch) eten vandaan komt en het leuk vindt zich onder te dompelen in een ander dagritme en levensovertuigingen. Meer informatie over WWOOF: http://wwoof.net
Liften naar Istanbul – waarom je het een keer zou moeten proberen

Liften naar Istanbul – waarom je het een keer zou moeten proberen

Reisverhalen

Door: Thijs Jacobs

Daar sta je dan, op de vluchtstrook van de snelweg in Bulgarije. Je vraagt jezelf af: hoe ben ik nou weer hier beland… en vooral: ga ik hier wel makkelijk wegkomen? Ik had gelukkig een relatief groot stuk karton bij me, zodat mensen al vanaf verre zouden zien dat ik op weg was naar Servië. Uiteindelijk bleek het karton overbodig aangezien de zojuist gearriveerde Bulgaarse verkeerscontrole een Turkse truck aanhield. Op een ongemakkelijke wijze organiseerde die voor mij een lift door de trucker te verplichten mij mee te nemen.

Man met gele hesje

Liften naar Istanbul

Inderdaad, voor liften moet je best flexibel zijn, en als je dat niet bent wordt je het wel!

In maart 2017 ben ik vanuit Bonn in Duitsland in een maand heen en weer gelift naar Istanbul. Er was een bijeenkomst in Thessaloniki in Griekenland van mijn studentenvereniging waar ik graag heen wilde. Ik had best veel tijd, al wat ervaring met liften en ik wilde liever niet vliegen. En juist door niet het vliegtuig te kiezen en de reis naar de eindbestemming intensief te beleven, heb  ik veel avonturen beleefd die ik niet had willen missen.

Je komt hoe dan ook met ‘locals’ in contact. Het is de ultieme manier om uit je filterbubbel te stappen en mensen van allerlei pluimage te leren kennen. De auto is voor veel mensen een veilige omgeving en je kan in de korte tijd dat je samen zit gemakkelijk een leuk gesprek opbouwen. Daarnaast is het ontzettend avontuurlijk en gebeurt er altijd wel iets onverwachts.

Duitsland is een van de makkelijkste liftlanden die ik ken. Mede omdat ik de taal spreek, maar ook simpelweg omdat er gewoon ongelofelijk veel auto’s op de Autobahn zijn. Hoe verder je naar het zuidoosten gaat hoe langer gemiddeld je wachttijd wordt, in Servië en Macedonië zijn simpelweg minder auto’s op de weg om je mee te nemen en voor mij gevoel ook iets minder open naar buitenlanders dan in West Europa. Maar ook daar stond ik niet vaak langer dan een half uur te wachten op een lift, wat goed te doen is als je een liftdag hebt ingepland.

Hoe duurzaamheid een rol speelde tijdens mijn reis

Liften is niet alleen gratis en leuk, het is ook ontzettend duurzaam. De auto is toch al onderweg en het extra brandstof verbruik door een extra passagier is minimaal. En dus is je uitstoot minimaal. Als je het nou ook nog lukt om een klimaatgesprek aan te gaan met je bestuurder en diegene aanzet tot duurzamer gedrag, zou het nog best kunnen dat je er nog een ecopositieve dag van maakt.  Af en toe gebeurde het dat we op dat thema belanden, maar pas op voor een meningsverschil in de auto die uit de hand kan lopen, je wilt er niet uit gegooid worden! 😉

Duurzaamheid kwam onbewust ook terug in de overnachtingen van mijn trip: af en toe bij vrienden via via, in hostels, kamperen en een keertje zelfs bij iemand wie mij een rit heeft aangeboden. Wat betreft eten zou ik nu, nu ik nog wat serieuzer bezig ben met mijn persoonlijke voetafdruk, nog wel een stapje harder mijn best doen om dat duurzaam aan te pakken. In de Balkan landen, Griekenland en Turkije is vlees eten erg gebruikelijk en is het deel van de cultuur. Maar ook in dat soort landen bestaan er genoeg mogelijkheden om vegetarisch te eten. Als je wat research van te voren doet, en je er iets meer tijd voor vrij maakt om vega-plekjes op te zoeken ben ik er van overtuigd dat vegetarisch eten best moet lukken.

Liftende jongeman

Mijn Tips

Voor veel mensen klinkt liften toch wel als een ver van je bed show. “Leuk dat jij het fijn vond om te liften naar Istanbul, ik kies wel voor een andere reis”. Waarschijnlijk is het eerste wat in je hoofd opkomt dat het gevaarlijk zou zijn. Dan daag ik je uit jezelf je niet te laten leiden door die angst. Zo kom je er namelijk nooit achter hoeveel vriendelijke mensen er op de weg rijden. Geef het nou eens, al is het maar voor één keer, een kans. Probeer het voor een lang weekend, bijvoorbeeld van je woonplek naar Hamburg of Leipzig. Dat is goed haalbaar, je weet zeker dat je aan zult komen.

Veel goede tips zijn trouwens te vinden op Hitchwiki.org. De belangrijkste tips die ik kan geven is om jezelf even goed in te lezen online, een kaart op je mobiel te downloaden bijv. maps.me en om ervoor te zorgen dat je op een plek uit de auto wordt gelaten waar je weer relatief makkelijk een nieuwe rit kan vinden. Bijvoorbeeld een tankstation op de snelweg. Als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld, je het niet ontzettend ongemakkelijk vindt om met Jan en alleman te kletsen en wat tijd hebt, dan is het waarschijnlijk iets voor jou!

Op vakantie zonder vliegen

Als je iets uitzoomt en wat langer nadenkt over alternatieven van vakanties zonder vliegen, merk je dat je je vakantie eigenlijk anders kan ervaren. Als je reist zonder vliegen dan gaat het meer om de reis zelf dan om de bestemming. Vaak is het wat avontuurlijker en ben je meer in contact met de natuur. Soms is het heel wat anders dan waar je aan gewend bent.

Ik moedig je vooral aan om voor jezelf te ontdekken wat voor jou de beste ecofriendly reis is. Misschien is dat liften naar Istanbul, grote kans dat het iets anders is. Ik hoop dat ik je in ieder geval een aanzet heb kunnen geven tot het denken in duurzame mogelijkheden. Misschien is dit verhaal wel een startpunt voor de brainstorm van jouw duurzame vakantie. Duurzaam durven dromen, zet ‘m op!

Zelf ook een reisverhaal schrijven? Lees hier hoe je dat doet. En wij zijn er om je daarbij te helpen.

Met BlaBlaCar naar Berlijn: snel en voordelig

Met BlaBlaCar naar Berlijn: snel en voordelig

Reisverhalen
door: Ivo Fugers.

In de zomer van 2017 bezocht ik Berlijn om vrienden te ontmoeten en de stad te bezoeken. Het was tegelijk mijn eerste ervaring met BlaBlaCar. Aangezien mijn vrienden reeds daar waren of er wonen, reisde ik alleen. Twee dagen verbleef ik in een leuke lodge midden in hippe wijk Neukolln (Easy Lodge Berlin – een chalet/ kampeer plek met grote tuin) en de rest van de tijd bij vrienden in huis.

Carpoolend met BlablaCar naar Berlijn

Voor het vervoer van mijn thuisstad – destijds Leiden – naar Berlijn koos ik om gebruik te maken van BlaBlaCar, een carpool platform. Als bestuurder kun je je rit online delen, zodat andere reizigers zich kunnen aanmelden om mee te reizen. De bestuurder bepaalt de prijs, waar nog een kleine marge voor BlaBlaCar bij komt. Ik maakte mijn reis relatief goedkoop en vroeg 35 euro per passagier (exclusief de marge, voor Leiden-Berlijn is die 7 euro). Ik liet drie mensen toe en kon zelf bepalen wie van de aanmeldingen mee ging (aan de hand van hun profiel). De geselecteerde passagiers pikte ik op langs de rand van Utrecht.

De rit vond ik erg gezellig en we deelden veel goede gesprekken. Een van de passagiers maakte muziek en had haar eigen CD’s bij zich. Deze hebben we onderweg kunnen luisteren. Erg mooi! Op de BlaBlaCar terugreis had ik met een passagier zo een goede klik mee dat ik deze uiteindelijk nog onderdak heb geboden toen een van zijn vrienden hem in de steek liet. Ook fijn: mijn passagiers hebben een deel kunnen rijden, waardoor ik een stuk minder vermoeid op bestemming aankwam.

BlaBlaCar: snel en voordelig op je bestemming

Dit systeem maakt dat je relatief snel op locatie bent (7-9 uur Leiden-Berlijn) tegen een mooie prijs, voor zowel passagier als bestuurder. Voor lange ritten is er doorgaans veel aanbod van bestuurders en passagiers en in landen met minder goed Openbaar Vervoer (Spanje bijvoorbeeld) zelfs ook voor kortere ritten (1-2 uur). Ik heb gekozen om te carpoolen omdat ik het zonde vond alleen in een lege auto te zitten.

Ik zou dit aan iedereen aanraden die voor een goede prijs toch snel op locatie wil zijn op een relatief duurzame manier. Je moet het verder wel van te voren regelen en goed communiceren met de passagiers om zaken af te spreken. Je bent nooit gegarandeerd van succes (is er een rit beschikbaar op mijn reisdata, vind ik voldoende passagiers om mijn auto te vullen, etc.)  maar ik heb tot nu toe alleen nog maar leuke ritten gehad!

Neuköln Arcaden

 

Berlijn in de zomer: één groot feest

Berlijn kenmerkt zich in de zomer door een gemoedelijke en feestelijke sfeer. Er zijn festivals in diverse parken, veel eetgelegenheden met een buiten plek en een top-vibe overal waar je komt. Het eten is zeer betaalbaar, en vegetarisch/ veganistisch eten is ook in reguliere horeca vrij makkelijk te krijgen. Zo herinner ik me nog een heerlijk falafel met halloumi gerecht die ik voor slechts 7 euro heb gegeten bij een van de vele grillrooms in Neukolln.

Berlijn barst ook van de musea en mooie parken. Mocht je komende zomer de stad een kans geven ga dan zeker even naar shopping mall Neukolln Arkaden. In deze mall zitten tal van treurige winkels. Echter, als je echter de lift neemt naar de bovenste verdieping en de parkeerplaats op loopt naar het dak, dan kom je op een strandtent-achtige bar vol met hipsters en een geweldig uitzicht!

Meer aanraders: Tempelhof en Mauerpark

Andere tip: bezoek het Tempelhof! Een verlaten vliegveld, midden in de stad. Dit gigantische terrein dient nu als park, fiets- en skatebaan en all-in chill area. Er is ook een midgetgolfbaan gemaakt van oude (en bewegende) vliegtuigonderdelen. Voor 5 euro heb je daar een hele leuke middag! En dan de laatste: in de zomer heeft Mauerpark elke zondag een open/gratis festival. Er vindt dan een hele grote rommelmarkt plaats waar tweedehands kleding, sieraden en tal van andere spullen verkocht worden. Hier scoor je met gemak voor een paar euro een fijne broek of een hippe gadget voor in je huis. Daarnaast is er veel muziek en staat het festival bekend om zijn Karaoke. Dit trekt elke zondag honderden bezoekers en wordt gerund door een Amerikaan. Het is een afwisseling van (zeer) goede, slechte, indrukkwekkende en lachwekkende acts!

Biertje-op-rooftop-bar-1024x768
Rooftop bar
Midgetgolf op de voormalige luchthaven Tempelhof
Midgetgolf op de voormalige luchthaven Tempelhof
Een zomerfestival in het Mauerpark in Berlijn
Een zomerfestival in het Mauerpark in Berlijn

Mijn tips

  • Vervoer

Carpoolen met BlaBlaCar

  • Accommodatie

Ik verbleef in Neukölln. De wijk is een aanrader – denk aan leuke bars, galleries, en veel verborgen plekjes. Ik heb 2 nachten geslapen bij EASY Lodges Berlin. Een leuke plek, het is een soort kamperen in de stad. De Lodge beschikt over chalet huisjes  en tenten. Je kan er ook fietsen huren, en barbecuen in de grote tuin. Het ligt op minder dan 5 minuten van het Tempelhof, en je kan zonder overstappen naar Alexanderplatz (centrum Berlijn). Je kan er niet zelf koken.

  • Activiteiten

Rooftop bar in de mall Neukolln Arkaden, Tempelhof en Mauerpark!

  • Meer weten?

Via i.fugers@gmail.com kun je me aanvullende vragen stellen over deze reis.