“De complexe milieustrijd tussen vliegtuig en trein”

ns_groene_trein-nrc

Onder de titel “De complexe milieustrijd tussen vliegtuig en trein” schrijft Dorine Schenk in de NRC van zaterdag 16 juni j.l. een uitgebreid artikel. Daarin laat zij zien dat het nog niet zo eenvoudig is om de totale CO2-impact van een vliegreis en een treinreis te vergelijken. Verschillende (semi-)deskundigen komen tot heel verschillende uitkomsten. De bijdrage van Karel Knip (“ongeveer gelijke uitstoot van Boeing 737 en TGV”) heeft veel publiciteit gekregen. Dorine Schenk laat vooral zien hoe complex de berekening van de LCA (levenscyclusanalyse of ook wel ‘wieg-tot-graf-analyse’) is. Zij trekt zelf geen conclusie, maar laat dat aan de deskundigen over. Hoogleraar Tukker van het Centrum voor Milieuwetenschappen (CML) aan de Universiteit Leiden concludeert uiteindelijk: “Ik heb op het ogenblik geen goede, onafhankelijke, uitgebreide rapporten over de vergelijking tussen trein en vliegtuig op mijn netvlies. Maar mijn onderbuikgevoel zegt dat de trein het in de regel zal winnen van het vliegtuig. Zeker als de trein op groene stroom rijdt.”

Ik heb onderstaande reactie aan de NRC geschreven. Of die geplaatst wordt moeten we afwachten. Daarom plaats ik de tekst alvast hier.

(Naschrift: De NRC heeft dit ingezonden artikel geplaatst op zaterdag 15 juni 2018).

De trein wordt groen, het vliegtuig niet.

Het artikel ‘De complexe milieustrijd tussen vliegtuig en trein’ in de NRC van 16 juni j.l. zal bij veel mensen tot een verkeerde conclusie leiden. “Zo groot is het verschil in CO2-uitstoot niet. Ik kan dus net zo goed vliegen”.
Psychologisch werkt het nu eenmaal zo, dat we graag geloven wat voor ons het prettigst is. En naar Barcelona vliegen vinden we fijner dan met de trein te reizen. Maar het artikel laat een essentiële component achterwege.
Er is nog geen zicht op grootschalig elektrisch vliegen of andere klimaatvriendelijke technologieën. Vliegen blijft het milieu nog langdurig belasten.
Treinen rijden nog niet vaak op echt groene stroom, maar dat zien we wel binnen redelijke tijd gebeuren. Op termijn wint de trein dus altijd.
Leuk of niet, we moeten van onze vliegverslaving af. Het leven kan ook mooi zijn zonder (of met minder) vliegen. Op eco-reizen.nl geven wij tips hoe je dat doet.
Tot zover de reactie aan de NRC.
Verder lezen? Dan is dit een tip: Waarom ik liever niet vlieg.
Wij hebben een uitgebreid artikel geschreven over de CO2-impact van vliegen. Daar vind je veel achtergrondinformatie.

Eén reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *