City trip Barcelona: hoe de trein wel een alternatief kan zijn voor vliegen

Dion Mebius De Volkskrant

Afgelopen zaterdag verscheen in de Volkskrant een verslag van redacteur Dion Mebius over zijn recente citytrip naar Barcelona. Heenreis met de trein, en terug met het vliegtuig.

De heenreis kostte hem 289 euro en bijna dertien uur (van huis naar hotel). De terugreis was 65 euro en duurde minder dan 7 uur. Treinreizen is een veel klimaatvriendelijker, maar helaas dus ook duurder en trager dan het vliegtuig. In het artikel beschrijft Dion Mebius hoe het komt dat city trippen met de trein nog steeds geen aantrekkelijk alternatief is, en hoe het anders kan. Hij geeft hiermee een nuchtere en heldere kijk op het onderwerp.


In het artikel kaart Mobius terechte obstakels aan in het ver reizen met de trein. Hoe ga je als groene reiziger nu om met deze dilemma’s? Is de trein echt geen alternatief?

Obstakel 1 – langere reistijd

Op het traject Amsterdam – Barcelona valt de langere reisduur (wat mij betreft) nog mee. Als je de 2 uur vooraf aanwezig plus de reistijd van en naar de luchthaven meerekent kom je op een verschil van een paar uurtjes uit. Zeker als je ook bagage wilt inchecken, is het verschil tussen de trein en het vliegtuig nog kleiner. En de trein wint het sowieso wat betreft comfort en uitzicht. 

Ga je echter verder reizen (bijvoorbeeld een city trip naar Stockholm), dan wordt het moeilijker. Dan ben je minimaal 24 uur onderweg. Je moet wel een groot groen hart hebben om deze optie te overwegen voor een citytrip.

In de nabije toekomst kan het hopelijk anders! Betere internationale samenwerking en infrastructuur kunnen namelijk de reistijd flink verlagen. Zo zou de treinreis naar Barcelona in 8 à 9 uur kunnen, waardoor je nauwelijks meer verschil ervaart met het vliegtuig. Ook het inzetten van comfortabele nachttreinen kan een oplossing bieden voor de langere reistijd. Noord West Express berekende op basis van het Rapport Night Trains 2.0, een potentieel nachttraject van Amsterdam Centraal (vertrek 21h30) naar Barcelona (aankomst 7h30). Vroeg in de ochtend uitgeslapen aankomen op bestemming, wat een mooi vooruitzicht!

TGV Duplex at Paris Gare de Lyon

Wat betekent dit nu voor de duurzame reiziger anno 2018? Geen citytrips meer tot er snellere treinreizen beschikbaar zijn? Ik denk dat we voorlopig toe kunnen gaan naar city trips dichtbij. Naar bijvoorbeeld Parijs, Londen of Heidelberg (https://www.treinreiswinkel.nl/top-5). Of bezoek voor een city trip een stad die (nu al) te bereiken is via de nachttrein, zoals Wenen of Praag.

Ook is het natuurlijk een keuze om een citytrip naar Barcelona te willen maken. Waarom Barcelona niet combineren met een langere vakantie door Spanje?

Of maak je vervoer richting bestemming ook deel van je reis. Neem bijvoorbeeld een vroege Thalys richting Parijs en lunch in het fantastische Train Blue restaurant op Paris Gare de Lyon. Ook kan je in de middag de Thalys nemen naar Parijs, en je trip richting Barcelona combineren met een avond in deze mooie stad.

Gerelateerde afbeelding

Obstakel 2 – boekingsgemak

Het boeken van een treinreis wordt je ook niet per se makkelijk gemaakt. Gelukkig zijn er een paar goede platforms om je treinreis gemakkelijk en snel te boeken, vaak nog niet bekend bij het grotere publiek:

  • www.happyrail.com – het nieuwe platform van de treinreiswinkel. Zoals in de vliegwereld al decennia de standaard is, vind je hier alle e-tickets tegen voordelige tarieven.
  • www.loco2.com en www.trainline.eu  – dit zijn internationale boekingsplatforms, ook erg gebruiksvriendelijk.

Obstakel 3 – de prijs

En dan als laatste: de prijs-kwestie. De kunstmatig lage prijzen van vliegtickets maken het dilemma trein versus vliegtuig zeker niet makkelijker. De concurrentiepositie van de trein zou veel beter zijn als luchtvaartmaatschappijen evenveel energiebelasting en BTW zouden betalen als spoorwegmaatschappijen. Dit veranderen is lastig, omdat de luchtvaart een internationale industrie is.

Echter: 289 euro voor enkele treinreis? Dat is wel heel erg veel: treinreizen moet ook goedkoper. Een beter treinsysteem zou zeker helpen, laat het artikel zien. Er kunnen nog veel kostenvoordelen worden behaald. Tijd voor een betere Europese samenwerking tussen de treinmaatschappijen.

Gelukkig geldt: hoe eerder je boekt, hoe goedkoper! Een enkel ticket naar Barcelona kan bijvoorbeeld al vanaf 94 euro volgens de NS. Eerlijk toegegeven, via LOCO2 was het goedkoopste ticket dat ik zonet kon vinden 104 euro. Maar toch!

Reizen naar en via Frankrijk zijn vanaf 3 maanden van te voren te boeken. En reizen naar Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Denemarken, Zweden, Groot-Brittannië trouwens vanaf 6 maanden voor vertrek.

Conclusie

Het huidige systeem brengt zeker reisdilemma’s met zich mee. Met een beetje planning en creativiteit kan je de grootste treinobstakels gelukkig overwinnen. En daar krijg je een mooie, comfortabele treinreis voor terug.